Met Arket is vandaag in Londen nog maar eens een nieuw enseigne van de Zweedse modegroep H&M geopend. De primeur van het concept, dat op 17 september ook zijn weg zal vinden naar Brussel, was voor Regent Street.
Minimalisme
Op het eerste zicht lijkt Arket misschien wel het meest Scandinavische merk te worden van H&M. Het nieuwe concept mikt immers niet op collecties die snel worden vernieuwd, maar wel op een aantal basisstukken die indien nodig worden aangepast aan het seizoen, maar heel het jaar door beschikbaar zullen zijn in verschillende kleuren. Arket mikt dus niet op korte trends, maar wel op echte klassiekers. De prijzen zullen in het hogere segment bij H&M vallen.
“We hebben zaken gekozen die je echt nodig hebt, maar dan wel daar de beste versie van”, zegt creatief directeur Ulrika Bernhardtz. Naast de eigen kleding zal er ook een klein assortiment te vinden zijn van andere merken, zoals Adidas, Nike en Veja.
Die eenvoud is ook terug te vinden in het interieur van de winkel, waar gebruik wordt gemaakt van witte muren en witte kledingrekken en tafels. Voor de vloer werd gekozen voor een eenvoudige en robuuste parketvloer. Klanten worden in de winkel ook niet overspoeld door informatie. Die kunnen ze wel zelf opzoeken op de website van Arket, waar met een code meer informatie over een product te vinden is.
Plek waar klant wil zijn
Algemeen directeur Lars Axelsson liet eerder al verstaan dat een winkel van Arket moet aanvoelen als winkelen op een markt. In dat opzicht werd er ook voor gekozen om een koffiebar te openen in de winkel, waar een kleine selectie drankjes en salades kan worden besteld. De vestingen van Arket moet zo een plek worden waar klanten aanwezig willen zijn, in plaats van een winkel waar ze snel komen shoppen.