Kosten stijgen, consument bespaart
De grutter uit Halle verwijst voor de stagnering op de moeilijke economische toestand. Daardoor krijgt hij het steeds lastiger om de gestegen aankoopkosten voor voedingswaren door te rekenen in de eindprijzen aan de klant, zei topman Jef Colruyt op de algemene vergadering van aandeelhouders. Bovenop komen nog de hogere loonkosten als gevolg van de automatische indexering van de lonen en hogere energieprijzen.
“Je ziet duidelijk dat de consument het moeilijk heeft”, becommentarieert Chris Opdebeeck van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Marketing Map. “De gemiddelde prijs per kassaticket is gedaald. Vooral tegen het einde van de maand is dat het geval. Bovendien zien we dat de daling van de gemiddelde prijs al vroeger op de maand begint. Dit komt omdat de consument bespaart door minder te kopen of door over te stappen op huismerken.”
Sterke concurrentie
Daarnaast zet ook de gestegen concurrentie een rem op het doorrekenen van de hogere kosten. “Je merkt dat zeker in regio’s waar Red Market en Albert Heijn actief zijn. Als je daar het verschil in prijs tussen Colruyt en Delhaize vergelijkt, zie je dat dit groter is dan in andere regio’s. Dit betekent dat Colruyt er dieper gaat om Red Market en Albert Heijn te counteren”, aldus nog Opdebeeck.
Dat Colruyt die hogere kosten niet volledig kan doorrekenen aan de klant, heeft gevolgen voor zijn rendabiliteit. In 2008 haalde het concern in de winkels onder Colruyt-vlag nog een bedrijfswinst van 7,3 euro op elke 100 euro omzet. Vorig jaar is dat gedaald tot nog 6,8 euro, berekende Opdebeeck in zijn nieuwste studie van de retailsector die eerstdaags verschijnt.
Consequent beleid
De voorbije maanden was Colruyt nochtans uitgegroeid tot een lieveling van het beurspubliek. De onderneming leek de crisis goed te verteren. Door vast te houden aan haar lageprijzenpolitiek kon ze inspelen op de besparingsdrang van het publiek en haar marktaandeel nog verruimen. Tijdens de eerste drie maanden van het boekjaar 2012/13 kon Colruyt trouwens nog uitpakken met een stijging van de omzet met 5,5% tot 2,062 miljard euro.
Ondanks de stijging van loon- en energiekosten slaagt Colruyt er ook goed in om zijn algemene kosten onder controle te houden, aldus nog Opdebeeck. “Het bedrijf heeft er speciale teams voor in dienst. Zij bezoeken de winkels en leggen hun oor te luisteren bij het personeel om te horen hoe er nog bespaard zou kunnen worden. Het rendement per vierkante meter winkeloppervlakte is mede daardoor nog gestegen.”
Financieel directeur gezocht
Op financieel vlak kijkt Colruyt intussen wel aan tegen hogere afschrijvingen. De distributeur heeft al zijn vastgoed gebundeld in één onderneming, waarbij de afschrijvingen gelijkgeschakeld worden. Het voorbije boekjaar leverde dat 7,5 miljoen extra aan afschrijvingen op. De komende vier jaar zal het telkens zes miljoen euro extra zijn. Daarnaast boekte Colruyt het voorbije jaar een éénmalige waardevermindering van 18,3 miljoen euro op zijn elektriciteitsproductie met dierlijke vetten bij W-Cycle.
Op zijn algemene vergadering van aandeelhouders maakte Colruyt ook bekend dat het op zoek is naar een nieuwe CFO. Wim Biesemans wordt immers benoemd tot algemeen directeur bij de NV Parkwind, die zich bezig houdt met de exploitatie van de windmolenparken van de groep Colruyt.