Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.
Bundelen met Prime
Het zou zo rechtstreeks de concurrentie aangaan met Ticketmaster, dat het grootste deel van de Amerikaanse ticketmarkt in handen heeft. Heel wat klanten zijn ontevreden over de extra kosten die bedrijven als Ticketmaster steevast vragen, maar dankzij zijn grootte zou Amazon die kosten in principe een stuk lager kunnen houden.
Daarnaast kan Amazon de verkoop van tickets bundelen met een aantal andere voordelen. Artiesten of sportteams kunnen bijvoorbeeld hun merchandise aanbieden via Amazon en kortingen geven wanneer een klant ook een ticket voor een optreden of wedstrijd koopt, en het kan abonnees van Prime voordelen geven bij het kopen van tickets, zoals een pre-sale of voorbehouden plekken op een locatie.
Amazon zou eerder al geprobeerd hebben om een samenwerking aan te gaan met Ticketmaster zelf, maar die gesprekken zijn volgens bronnen volledig in het slop geraakt. Er wordt ook gepraat met sportbonden over de mogelijkheid om een soort marktplaats op te zetten voor het doorverkopen van inkomtickets.
Nu al ticketverkoop in Verenigd Koninkrijk
Het is trouwens niet de eerste keer dat Amazon zich op ticketverkoop stort. In het Verenigd Koninkrijk brengt het al sinds 2015 kaartjes voor de West End aan de man en daar verkoopt het bij sommige evenementen zelfs al beter dan Ticketmaster. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, is het in het Verenigd Koninkrijk ook minder gewoon dat locaties exclusief samenwerken met een ticketverkoper.