De Britse supermarktketen Asda heeft er een zwak jaar op zitten. En dat is een eufemisme: 2016 was zelfs het slechtste jaar sinds de overname door Walmart in 1999.
“Onder de verwachtingen”
De op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk zag zijn omzet vorig jaar met zo’n 5% terugvallen van 22,3 naar 21,6 miljard pond (omgerekend zo’n 24 miljard euro), terwijl de winst vóór belastingen een vijfde lager uitkwam op 791,7 miljoen pond of zo’n 900 miljoen euro. Meteen het slechtste resultaat sinds 1999, toen de Amerikaanse distributiereus Walmart de Britse keten overnam.
Walmart-veteraan Sean Clarke, die vorige zomer bij Asda Andy Clarke opvolgde als CEO en sindsdien een strategie voert van lagere prijzen, hogere kwaliteit en betere service, had het zelf over een prestatie die “onder de verwachtingen” bleef. Naar verklaringen is het niet ver zoeken: de Britten doen hun grote boodschappen almaar vaker online en kopen de rest in kleinere gemakswinkels (waarin Asda amper actief is). Ondertussen winnen Aldi en Lidl met hun discountprijzen almaar meer marktaandeel (en dat gaat vooral ten koste van Asda, dat ook van lage prijzen zijn ‘core business’ heeft gemaakt).
Toch lijkt het tij wat te keren: in de 12 weken tot 16 juli kreeg Asda er naar eigen zeggen 398.000 nieuwe klanten bij. En volgens marktonderzoeker Kantar lag de verkoop in dat kwartaal al 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.