Het moederbedrijf van Nivea, het Duitse Beiersdorf, werd in juni net als vele andere grote bedrijven getroffen door een cyberaanval. Uit de laatste cijfers blijkt echter dat het bedrijf daar niet al te veel last van had.
Sterke groei bij Tesa
De omzet groeide in de eerste helft van het jaar met 4,6% naar 3,5 miljard euro, ook op autonome basis bleef daar +3,3% van over – en zonder de cyberaanval in juni zou die zelfs nog een procentje hoger zijn geweest. Dat blijkt ook uit de winstcijfers, want de brutowinst steeg met bijna tien procent naar 561 miljoen euro. Beiersdorf wijst er toch op dat de cyberaanval een verlies van ongeveer 35 miljoen euro heeft veroorzaakt.
De grootste groei was er te vinden bij dochterbedrijf Tesa, dat kleefband verkoopt. Daar steeg de omzet met 9% naar 610 miljoen euro. De divisie ‘Consumer’, waar merken als Nivea toe behoren, groeide met 3,8% naar 2,9 miljard euro.
Beiersdorf verwacht ook de doelstellingen voor het volledige boekjaar te bereiken. Daarbij mikt het op een omzetgroei tussen drie en vier procent en een iets hogere marge dan in het voorbije boekjaar.