In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.
Activia onder druk
Ondanks de hogere winst, blijft de groei van Danone vertragen. De omzet ging er in het tweede kwartaal dan ook met slechts 0,2 procent op vooruit naar 6,7 miljard euro. Het verkochte volume kreeg zelfs een tik en daalde met 2,1 procent.
Vooral in Noord-Amerika en Europa blijft Danone het moeilijk hebben. Daar daalde de omzet met 1,5 procent. Zo blijft in Europa het merk Activia onder druk staan, ondanks een herlancering met een nieuwe verpakking en nieuwe producten.
“Zoals verwacht is de trage start van het jaar het resultaat van moeilijke omstandigheden in bepaalde opkomende markten en uitdagingen in Europa en Noord-Amerika”, aldus CEO Emmanuel Faber.
Alpro doet het wel goed en kende in het tweede kwartaal opnieuw een tweecijferige groei ten opzichte van een jaar eerder. De sojaproducten werden goed verkocht in alle markten waar Alpro actief is, zoals de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Dankzij de goede prestatie van onder andere Alpro wist Danone de winst in de eerste helft van het jaar toch met 16,3 procent de hoogte in te jagen naar 1,72 miljard euro.