De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.
Franchisenetwerk uitbreiden
De omzet van Mestdagh steeg in 2016 licht naar 575,6 miljoen euro, waarbij er een brutobedrijfsverlies van 5 miljoen euro werd opgetekend. Het nettoverlies bedroeg 3,3 miljoen euro. In 2015 werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro gemaakt.
De ietwat positievere cijfers verbergen echter dat de eigen winkels van Mestdagh het nog steeds moeilijk hebben. Daar daalde de omzet in 2016 dan ook verder, terwijl die bij de franchisewinkels net de hoogte in ging. Mestdagh baat 53 eigen winkels en nog eens 30 franchisewinkels uit onder het label Carrefour Market Mestdagh.
“Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer. Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, klinkt het bij Mestdagh.
Ook bij de eigen winkels wil het de supermarkten aantrekkelijker maken op vlak van assortiment en service, maar stelt Mestdagh dat het momenteel niet mogelijk is om daar grote investeringen te doen. Het hoopt wel de brutomarge te verhogen, zonder prijsstijgingen door te voeren. Dat wil zeggen dat het de kosten verder zal moeten drukken.