Uitbreiding bestaande Reclamecode
De bestaande Reclamecode kreeg in 2007 al een belangrijke uitbreiding met de EU Pledge. Daarin werd enerzijds vastgelegd dat reclame (zowel print, radio, televisie en internet) die gericht is op kinderen tot 12 jaar enkel toegelaten wordt voor producten die voldoen aan specifieke nutritionele criteria en anderzijds dat in een schoolomgeving communicatie over producten enkel mogelijk is binnen het kader van educatieve doelstellingen.
Een jaarlijkse, onafhankelijke monitoring laat zien dat reclame die niet voldoet aan de EU Pledge de laatste 3 jaar met 85% is gedaald.
Gezamenlijk initiatief voedingssector
De Belgian Pledge is een initiatief van FEVIA (de Federatie van de Voedingsindustrie), COMEOS (vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten) en UBA (de Unie van Belgische Adverteerders), en zorgt ervoor dat België het derde land is met een nationale ‘pledge’.
De Belgian Pledge gaat zelfs nog iets verder dan de EU Pledge. Deze week treden namelijk 14 Belgische ondernemingen toe tot de groep van 19 die reeds vertegenwoordigd waren in de EU Pledge. In de lijst vinden we klinkende namen terug als Kellogg’s, Coca Cola, Danone, Mars en Unilever. En het is vanzelfsprekend de bedoeling dat vele andere bedrijven zich laten inspireren en hun voorbeeld volgen.
Gezond initiatief
Het initiatief, dat ook de steun krijgt van de raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische reclame (JEP) en de World Federation for Advertisers (WFA), wil een belangrijke bijdrage leveren in de strijd tegen een ongezonde levensstijl en dito voedingsgewoontes die aan de basis liggen van overgewicht. Een streng gecontroleerde reclame moet ervoor zorgen dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin ze evenwichtig eten en leven.
– Greet De Wilde