Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.
Macron-effect
“Een van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het ‘Macron-effect’ op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegeld in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden”, zegt GfK consumentenexpert Rolf Bürkl.
Ook in Spanje en Portugal, waar de consument na een lange periode van onzekerheid in de voorbije kwartalen opnieuw vertrouwen toonde in het economisch herstel, is er sprake van een opmars in het consumentenvertrouwen.
In sommige Oost-Europese landen, zoals Polen, blijft het consumentenvertrouwen dan weer vrij laag. Ook in Italië en Griekenland blijven de verwachtingen laag.
Gemengd beeld in België
De Belgische consument van zijn kant heeft veel hogere economische verwachtingen dan een jaar geleden, maar op vlak van inkomstenverwachting is er dan weer een daling merkbaar ten opzichte van een kwartaal eerder. In vergelijking met 2016 zijn de verwachtingen daar wel nog een stuk hoger. Op vlak van grote aankopen zijn de verwachtingen ten opzichte van een jaar eerder gelijk gebleven, maar is er vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 wel een kleine daling.