De Ierse modeketen Primark heeft in het derde kwartaal voor het eerst in anderhalf jaar nog eens een vergelijkbare omzetgroei geboekt. Dankzij lage prijzen en het goede weer presteerde de keten beter dan verwacht.
Sterk resultaat in Verenigd Koninkrijk
De resultaten van Primark in het derde kwartaal profiteerden ook wel van de paasvakantie, die vorig jaar eerder op het jaar viel. In het derde kwartaal steeg de omzet met 16% bij gelijke wisselkoersen en met 21% na wisselkoerseffecten.
Primark presteerde vooral goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de omzet over de eerste drie kwartalen heen 9% hoger lag dan een jaar eerder. Moederbedrijf AB Foods zegt dat Primark op de thuismarkt ook aan marktaandeel blijft winnen. Over alle landen heen steeg de omzet bij Primark in de eerste negen maanden van het boekjaar met 13%, deels dankzij vergelijkbare omzetgroei, maar ook het aantal winkels ging opnieuw de hoogte in.
De winkeloppervlakte bij Primark steeg in de eerste drie kwartalen met 120.000 m² naar 1,26 miljoen m², verspreid over 339 winkels. In het derde kwartaal alleen werden er opnieuw tien nieuwe vestigingen geopend, waaronder één in België, twee in Nederland en twee in het Verenigd Koninkrijk. Tegen het einde van het jaar wil Primark nog eens vier winkels openen in het Verenigd Koninkrijk en één in Italië.