De verkoop van bioproducten in België is in 2016 met 12% gestegen naar 586 miljoen euro. Sinds 2008 is er zelfs al sprake van een verdubbeling van de omzet. Biologische producten zijn inmiddels goed voor 3% van de totale versmarkt.
Sterke groei bij discounters
Het is niet verbazingwekkend dat binnen vleesvervangers het marktaandeel van bio het grootste is, met 24%. Ook eieren doen het met 14% aan bioproducten goed. Daarna volgen groenten (6,6%), aardappelen (5%) en fruit (4,3%). Bij vlees ligt het aandeel bio momenteel nog onder 2%.
De supermarkt blijft het grootste afzetkanaal, met een marktaandeel van 41,5%. Ook de discounters zetten steeds meer in op bio en zien daar hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,5 naar 9,4%, ondanks het feit dat bioproducten gemiddeld tot een derde duurder zijn dan traditionele producten. Het aantal kopers die op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct kopen, steeg vorig jaar tot boven de 90%.
Naast de groei in omzet, is ook de productie sterk gestegen. Zo werden er 60 nieuwe biologische landbouwbedrijven opgericht, wat het totaal op 430 brengt. Ook het aantal andere marktdeelnemers zoals bereiders, verdelers, verkooppunten en importeurs stijgt met 10%.