De voorbije jaren heeft textielketen Zeeman sterk gewerkt aan de vernieuwing van de winkels en een nieuw imago. Die veranderingen werpen stilaan hun vruchten af, wat duidelijk wordt uit de betere resultaten van het bedrijf.
Lange reis
In de tien jaar waarin Bart Karis directeur is bij Zeeman, heeft hij hard gewerkt aan een imagowijziging die ook medewerkers trotser moet maken op het bedrijf. Dat is volgens Karis nodig omdat het anders onmogelijk is om een goede ambassadeur van het bedrijf te zijn. “Iedereen ziet wel dat er iets aan de hand is bij Zeeman, maar imagoverandering is een lange reis”, zegt Karis aan het FD. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen.”
Momenteel investeert de keten twintig miljoen euro per jaar in de vernieuwing van de bijna 1.300 winkels in zeven Europese landen, en dat bedrag kan nog oplopen tot dertig miljoen euro. Momenteel is ongeveer de helft van de winkels vernieuwd en wordt er ook gewerkt aan nieuwe concepten.
Betere winkelervaring
Die nieuwe winkels zijn vooral groter dan in het oude concept, om zo een meer overzichtelijke winkelvloer te creëren, met een betere winkelervaring. Er wordt wel nog steeds gefocust op belangrijke productgroepen, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed en huishoudartikelen. Ook de typische graaitafels zijn nog steeds aanwezig, op vraag van de klant. “Daar wilden we eigenlijk vanaf, maar daar heeft de klant ons op afgerekend. Het wordt snel rommelig, maar de tafels moeten blijven”, aldus Karis.
Ook op logistiek vlak zijn er veranderingen doorgevoerd. Vroeger werd het assortiment twee keer per jaar vernieuwd, terwijl nieuwe producten nu zo snel mogelijk naar de winkels worden doorgestuurd. “Dat maakt de beschikbaarheid van producten in de winkel beter en er is steeds een reden om naar de winkel te komen.”
Al die vernieuwingen werpen ondertussen wel hun vruchten af, want de netto-omzet is in 2016 gegroeid van 530 miljoen euro naar 548 miljoen euro. Ook de winst zou een stuk hoger zijn. Om die groei te ondersteunen wordt alvast het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn uitgebreid, om in de toekomst door te stomen naar 2.000 filialen.