Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.
Claim van 300 miljoen euro
Voor het ongeldig verklaren van die overname beroept Media-Saturn zich op de kartelwetgeving. Volgens het bedrijf hebben er een aantal overtredingen van die wetgeving plaatsgevonden. Het legt daarom een claim neer van 300 miljoen euro, waarmee het de overnamesom van 125 miljoen euro en de geleden verliezen hoopt te recupereren. Eind dit jaar moet er een uitspraak volgen in de zaak.
Media-Saturn nam in 2011 Redcoon met hoge verwachtingen over, maar beleefde uiteindelijk weinig plezier aan de webshop. In 2014 werd al besloten om niet langer te verkopen in Denemarken en Frankrijk en in 2016 werden ook de webshops in de Benelux, Spanje, Oostenrijk en Portugal stopgezet.
Toen Media-Saturn in 2011 Redcoon in handen kreeg, hadden de twee ketens zelf nog geen eigen webshop en was het de bedoeling dat het zo snel de eigen online omzet zou kunnen verdubbelen. Later lanceerden zowel Media Markt als Saturn een eigen webshop en werd Redcoon een beetje overbodig. De online omzet groeit immers snel genoeg via de eigen webshops. Vorig jaar was er nog sprake van een online groei van 40% bij Media-Saturn.