Technologiebedrijf Apple en woonketen Ikea werken samen aan een app met augmented reality, die in de herfst van dit jaar moet verschijnen. Met die app moeten klanten eenvoudig kunnen zien hoe een mogelijke aankoop in hun interieur past.
Nieuwe collecties eerst in app
Apple en Ikea zijn in ieder geval ambitieus, want volgens hen wordt het de grootste AR app ter wereld. “Dit wordt de eerste augmented reality-app die klanten echt zal toelaten om aankoopbeslissingen te nemen”, aldus Michael Valdsgaard, verantwoordelijke voor digitale transformatie bij Ikea Systems.
Momenteel is het nog niet mogelijk om aankopen te doen via de app, maar Valdsgaard liet wel al verstaan dat die optie er in de toekomst wel moet komen. “In een ideale wereld plaats je met de hulp van de app een sofa in je woonkamer, waarna je die met één klik kan toevoegen aan je winkelwagentje op de webshop.”
De app moet later dit jaar gelanceerd worden en zal in een eerste fase ongeveer 500 tot 600 producten bevatten. Daarnaast zal ze ook een belangrijke plek krijgen bij de lancering van nieuwe collecties, die in de toekomst eerst in de app zullen verschijnen.
Ikea voegde in 2014 ook al augmented reality toe aan zijn catalogus, waarbij gebruikers op een gelijkaardige manier producten op een virtuele manier in hun huis konden plaatsen. Volgens Valdsgaard gaat deze nieuwe app echter nog een stap verder, vooral dan dankzij de expertise van Apple.