De Amerikaanse sportkledinggigant Nike wil afslanken en schrapt 2% van zijn personeelsbestand. 1.400 van de zowat 70.000 jobs wereldwijd staan op de tocht.
Focus op 12 kernsteden
Met de afslankingsoperatie wil het bedrijf zijn kosten terugdringen, nu de verkoop minder vlot loopt. Het ondervindt steeds meer concurrentie van producenten van klassieke kleding die hun producten sportieve toetsen meegeven. De doorbraak van de online handel heeft die trend alleen maar versterkt.
Tegelijk wil Nike meer focussen op een twaalf kernsteden: Barcelona, Berlijn, Londen, Los Angeles, Mexico-stad, Milaan, New York, Parijs, Peking, Seoel en Shanghai. 80% van de groei van het merk tot 2020 zou uit die regio’s moeten komen. En dat is ambitieus. Het groeiplan voorziet in een stijging van de omzet van 30,6 miljard dollar in 2015 naar 50 miljard in 2020. Door zijn inspanningen te concentreren op een aantal kernmarkten, wil Nike zijn inspanningen inzake marketing en logistiek zo efficiënt mogelijk inzetten.
Ook wil het in die geselecteerde markten vlugger kunnen inspelen op de steeds snellere markttrends door de ontwikkelingstijd voor nieuwe producten te halveren. Ten slotte wordt ook de interne organisatie aangepak, zo zal Nike wereldwijd nog vier in plaats van zes zones kennen: Noord-Amerika, Europa, Middden-Oosten/Afrika en China/Azië/Pacific/Latijns-Amerika.