Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.
“Elke euro is een stem”
Holslag vindt dat vooral de middenklasse, die nog wat geld te spenderen heeft, een belangrijke taak heeft. Die moet ervoor kiezen om lokaal te kopen, anders zullen toekomstige consumenten daar de gevolgen van dragen. “Elke euro is een stem. Gebruiken we die voor goedkope rommel, dan moeten we achteraf ook niet verbaasd zijn dat onze kinderen op de arbeidsmarkt als rommel zullen worden behandeld”, zegt Holslag in Het Belang van Limburg.
Daarnaast moet de overheid bijdragen aan een economie die meer steunt op lokale bedrijven en minder op grote en goedkope ketens die jobs naar het buitenland verhuizen. “Neem nu merkkleding. Die kunnen we voor die prijs gerust lokaal produceren als we door meer lokale productie ook de belastingen kunnen laten zakken.” Holslag vindt dat de regering de regels die gelden voor bedrijven die lokaal produceren ook moet invoeren voor bedrijven die producten importeren, om zo een eerlijkere economie te creëren.
Tot slot moeten lokale handelaars meer inzetten op de winkelbeleving en authenticiteit, om zo klanten opnieuw naar hun winkels te lokken. “Wie vakmanschap en authenticiteit kan koppelen aan een unieke winkelbeleving heeft goud in handen. Iedereen zet zwaar in op e-commerce, maar de kennis van de klant is zeker zo belangrijk.” Holslag besluit met te stellen dat klanten wel online gaan kijken, maar uiteindelijk nog vaak hun aankoop gewoon in de winkel doen.