AB InBev gaat het transport vanuit zijn brouwerij in Jupille naar het depot van Delhaize in Ninove voortaan per trein laten gebeuren. Eens het project op snelheid komt, komen er jaarlijks tot 5.000 vrachtwagens minder op de weg.
Driemaal per week via het spoor
AB InBev levert elke dag Jupiler-pils aan het depot van Delhaize in Ninove. Dat gebeurt met vrachtwagens, die meestal langs de filegevoelige ring rond Brussel moeten passeren. Om dat knooppunt te omzeilen, werd de voorbije weken volop gewerkt aan een alternatief: een biertrein. De eerste ervan kwam vandaag aan in Ninove.
De komende periode zal er driemaal per week een dergelijke trein worden ingelegd. Op termijn moeten zo 5.000 vrachtwagens van de weg worden gehouden. Bovendien stoot het spoorvervoer acht keer minder CO2 uit dan het wegvervoer.
Duurzaam bedrijfsbeleid
“Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven”, zei topman Denis Knoops van Delhaize naar aanleiding van de eerste biertrein.
Voor AB InBev past de trein in de ambitie om tegen eind minstens 25% CO2-reductie te genereren, stelde logistiek directeur Alexander Soenen van AB InBev. Andere initiatieven om dit doel te bereiken, zijn onder meer de bierboot en de ecocombi.
Het treinproject kreeg de steun van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen. Remitrans stond in voor het vervoer. De ambitie is om nog andere partners bij dit project te betrekken.