Exclusief bij Delhaize?
De komst van Ethical Coffee Company naar ons land is door CEO Jean-Paul Gaillard dit weekend bevestigd aan zakenkrant De Tijd. Die sprak met de 58-jarige zakenman nadat Nespresso donderdag van een Duitse rechter ongelijk had gekregen in een rechtszaak tegen het bedrijf van haar voormalige topman én bedenker van de “Nespresso Club”-formule.
Op de vraag waar en wanneer de capsules van ECC bij ons te koop zullen zijn, antwoordt de Zwitser: “Over twee maanden. We zijn een beetje het slachtoffer van ons eigen succes en moesten ons eerst beperken tot de grote landen. De onderhandelingen voor België zijn nu bezig. Ik ga de naam van de supermarkt niet geven, want daar is het misschien iets te vroeg voor, maar als ik zeg dat het om een grote speler gaat en ook een van de betere is, meer van het chique genre, dan weet u vast wel over welke keten ik het heb. “
Om er meteen aan toe te voegen: “ECC gaat niet voor goedkoop hé, de supermarkt moet aanleunen bij het type klant dat we willen bereiken.” Voor insiders is die beschrijving voldoende precies om meteen aan Delhaize te denken. In Frankrijk ging Gaillard in zee met de groep Casino.
Van 300 miljoen naar 1,2 miljard capsules
Gaillard richtte Ethical Coffee Company op in 2008, na eerdere functies als marketing manager bij Warner Electric, Philip Morris en Nestlé, waar hij het tot CEO schopte van Nespresso en later van Nestlé USA. Hij zou er van 1998 tot 2008 aan de slag zijn.
Na een ommetje als CEO bij Mövenpick Fine Foods – waarvan Nestlé in 2003 de ijsroomafdeling overnam – besloot hij in 2008 Ethical Coffee Company op te richten, een rechtstreekse concurrent voor zijn “oude liefde” Nespresso. ECC is in handen van zijn stichter en een aantal investeringsfondsen, waaronder één van de familie Benetton.
Het Zwitserse koffiebedrijf haalt momenteel 60% van zijn inkomsten uit Frankrijk en Zwitserland. ECC produceerde vorig jaar 300 miljoen capsules; dit jaar moeten er dat al 1,2 miljard zijn.