Waar gaat het met de wereld naartoe, als een supermarktketen de diensten inhuurt van een valse blondine, een brouwer simpelweg bierkenners opkoopt en bakkers hun beroep te schande maken? Hier is het vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!
Een brunette in geldnood
Beweren dat ze bij Lidl goed bezig zijn, is een understatement van formaat. Volgende week gaan de eerste Amerikaanse winkels van de keten open, en tegelijk lanceert de retailer ook een nieuwe modecollectie die exclusief ontworpen werd door niemand minder dan Heidi Klum, het Duitse supermodel dat blijkbaar in geldnood zit. Want waarom zou ze anders een deal met een discounter aangaan?
Uiteraard wil Lidl met dit glamoureuze rolmodel een nieuwe doelgroep aanspreken: die van de stijlvolle blondines die doorgaans op de Louizalaan hun inkopen doen. Jaja, ik weet het, Heidi is eigenlijk een brunette, van geboorte. Maar zoals de Amerikaanse schrijver Norman Mailer al treffend stelde (in ‘Tough Guys Don’t Dance’, een aanradertje): ‘Any lady who chooses to become a blonde is truly blonde’. We hadden ons graag verder verdiept in deze materie, maar de persdienst van Lidl liet weten dat een een-op-een interview met mevrouw Klum er helaas niet in zit. Zul je altijd zien.
Overigens, ook bij Carrefour Express hebben ze de wind in de zeilen. De buurtwinkelketen opende de afgelopen vijf jaar wel 31 nieuwe vestigingen in onze hoofdstad om het totaal er nu op 70 stuks te brengen, waaronder ook twee vestigingen op de Louizalaan. De Expressformule profiteert van het toenemend aantal alleenstaanden in de stad, mensen die impulsief kopen zonder al teveel op de prijs te letten, of ze nu stijlvol vals blond zijn of niet.
Een calorietje meer of minder
Lust u een stukje bakkemoezevlaai? Dat is geen tikfout, wel een Limburgse taart op basis van gedroogde peren. Sinds deze week werd ze officieel erkend als streekproduct, net als onder andere de geuteling (een soort dikke pannenkoek uit de Vlaamse Ardennen) en de Geraardsbergse mattentaart. Inderdaad, erg gezond klinkt dat allemaal niet, maar streekproducten zijn nu eenmaal afkomstig uit een tijd dat de mensen nog echt wérkten voor hun levensonderhoud in plaats van stilletjes achter een laptop voor zich uit te zitten staren, en dus kwam het op een kilocalorietje meer of minder niet echt aan.
Dat is vandaag wel anders. Consumenten schieten in een kramp wanneer ze ergens een koolhydraat ontwaren, sinds ze zich gretig laten desinformeren door slanke kookdiva’s die aardappelen en pasta in de ban hebben geslagen. Zo komt het dat u en ik almaar minder brood eten. Dat we dat brood bovendien vaker in de supermarkt kopen dan bij de warme bakker, verwondert ons niks. De meeste bakkers verkopen tegenwoordig toch ook maar semi-industriële baksels, op basis van de kant-en-klare mixen van de grote bloemleveranciers. Sommige zogenaamd warme bakkers verkopen zelfs zonder enige gêne dezelfde bake-off-eenheidsworst als uw favoriete buurtwinkel. Dat is om problemen vragen. En het heeft verstrekkende consequenties. Volgt u even mee?
Een glibberig parcours
Als we minder brood eten, dan smeren we er ook minder choco op. Geen wonder dus dat ze bij Nutella boos werden toen een nieuwe concurrent zich aandiende in de gedaante van Delhaize, dat op de proppen kwam met een recept zonder palmolie: beter voor uw gezondheid en voor onze planeet, zogezegd. Maar dat mogen ze van de rechter niet langer beweren. Vanaf nu is palmolie opnieuw officieel milieuvriendelijk en heilzaam voor uw cholesterol. Althans, zo hebben wij het begrepen. Om de overwinning in de rechtszaal te vieren, pakte Ferrero uit met een algoritme dat voor elke pot Nutella een leuk en volstrekt uniek etiket ontwerpt. We kunnen amper wachten tot die ook bij ons op de markt komen.
Als we minder brood eten, dan smeren we er ook minder margarine op. Geen wonder dus dat ze bij Unilever die margarinedivisie liever kwijt dan rijk zijn. Tenminste, de aandeelhouders en het management willen ervan af. De medewerkers en de vakbonden zijn het daar niet mee eens, aangezien het bijzonder prettig werken is in een margarinefabriek, ondanks de uitglijders die je er onvermijdelijk maakt. Enfin, dat hebben we ook maar van horen zeggen.
Wat wel waar is: margarine is één van de twee fundamenten waarop het Unilever-imperium gebouwd werd, lang geleden, toen de heren Jurgens en Van den Bergh hun Margarine Unie oprichtten. Het tweede fundament was de zeepfabriek van William Lever, ook een gladde business. Daarom rijdt Unilever dus een glibberig parcours. Zo, nu heeft u weer iets bijgeleerd. Zonder dank!
Een geniale strategie
Maar we redeneren nog even verder. Als we minder brood eten, eten we dan ter compensatie meer groenten en fruit? Wél als we mogen afgaan op het omzetcijfer van Greenyard: meer dan vier miljard euro, alstublieft. Reken zelf maar uit hoeveel appels en citroenen dat vertegenwoordigt.
En wat dan met de zogenaamde glazen boterham, aangezien ook bier gemaakt wordt van dezelfde granen als brood? Wel inderdaad, de wereldmarkt voor bier krimpt, zo blijkt. Slecht nieuws is dat voor de aller-allergrootste brouwer ter wereld, want op deze manier gaat Carlos Brito een mooie bonus aan z’n neus zien voorbijgaan. Maar geen nood, bij AB InBev hebben ze een vernuftige strategie bedacht om toch onbedreigd marktleider te blijven: ze hebben een stevig belang genomen in de populaire website ratebeer.com die de hitparade van de beste bieren opstelt.
Er is maar één letter verschil tussen opkopen en omkopen. Het vervolg kunnen we raden: voortaan staat op de eerste plaats niet langer Westvleteren 12 maar wel Jupiler 0,0%. Een pak gezonder misschien, maar artisanale brouwerijen uit de hele wereld tekenen heftig protest aan. En u?
Een marginaal fenomeen
We steken in deze kolommen wel vaker de draak met mensen die er vlot van uitgaan dat e-commerce niet de minste bedreiging vormt voor de traditionele foodretail. Moet zalig zijn, die gemoedsrust. Zo lazen we bij onze eminente collega’s van Foodmagazine een interview met zelfverklaard retailkenner Hans van Tellingen die beweert dat online een marginaal verschijnsel blijft, met uitzondering van erotiek en reizen. En dat supermarkten dus geld weggooien als ze een webshop openen. Kijk eens aan. Maar ja, die meneer verkoopt vastgoed, dus hij weet waarom hij dat zegt. Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend, nietwaar?
Toch is het vaak nuttig om even naar de cijfers te kijken. E-commerce is nu goed voor 4,6% van de FMCG-markt wereldwijd, berekende Kantar Worldpanel. Dat is nog niet zoveel, maar kijk eens welke impact een supermarktketen met nog geen 2,5% marktaandeel heeft op de Belgische markt? Bovendien is online goed voor 35% van de groei in de sector. En groeien wil iedereen. Wel is het zo dat de marktaandelen regionaal sterk uiteenlopen: van een respectabele 19,7% in Zuid-Korea over 7,3% in het VK tot 5,5% in Frankrijk. Cijfers over België stonden niet in het lijstje. Zou het intussen meer dan 1% zijn? We houden het in de gaten.
In de wolken
Het lijkt iedereen te zijn ontgaan, maar we vierden afgelopen week een niet onbelangrijke verjaardag: meer bepaald de tachtigste verjaardag van het winkelkarretje. Dat werd destijds uitgevonden door Sylvan Goldman van de Amerikaanse supermarktketen Humpty Dumpty, die het geniale plan bedacht om zijn klanten meer te kunnen verkopen dan ze konden dragen. Vandaag is het zo dat de voedingsindustrie er moeiteloos in slaagt om mensen meer te verkopen dan ze ooit op kunnen krijgen, wat heeft geleid tot twee prangende problemen: enerzijds obesitas, anderzijds voedselverspilling. Zo is het altijd wat.
En de consument, ondertussen? Die houdt zich onledig met het bereiden van wolkeneitjes. Wie nog niet weet wat dat is, heeft de afgelopen weken niet goed opgelet. De meeste websites publiceren echter een onvolledig recept, merken we. Ze vergeten de laatste, essentiële stap: post een foto van het resultaat op Instagram. Als de wereld je wolkeneitje niet gezien heeft, dan bestaat het namelijk niet. En dan had je je dus al die moeite wel kunnen besparen. Zoals ondergetekende. Wat was er ook alweer mis met een simpel spiegeleitje? En als u me nu wil excuseren, ik moet nog even langs den Aldi, voor een paar flesjes rosé. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.