De Europese Commissie heeft een onderzoek opgestart naar de distributieovereenkomsten die het Amerikaanse modemerk Guess heeft afgesloten in de Europese Unie. Mogelijk legt Guess detailhandelaren onwettige beperkingen op.
Verkoop over landsgrenzen verboden
In de overeenkomsten zouden immers regels zijn opgenomen, die het onmogelijk maken om de kleding van Guess over de landsgrenzen heen te kopen en te verkopen. Dat druist in tegen de Europese wetgeving, waarin wordt gesteld dat een Europese consument producten in alle landen van de Europese Unie moet kunnen kopen.
“Een van de voordelen van de eengemaakte Europese markt, is dat consumenten kunnen rondkijken voor een betere deal”, zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging. “We gaan de praktijken van Guess verder onderzoeken, om er zeker van te zijn dat het volgens de regels speelt en consumenten niet weerhoudt om producten over de grenzen heen te kopen.”
Guess is trouwens niet het enige bedrijf dat ingaat tegen die regels: uit een recent onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat één op de tien handelaren te maken krijgt met beperkingen op vlak van grensoverschrijdende verkoop. In februari werd ook al een onderzoek gestart naar prijsafspraken bij Philips, dat bij webshops de prijzen wilde bepalen van zijn eigen producten. Ook Asus, Denon & Marantz en Pioneer zijn bij dat onderzoek betrokken.