Ook koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts lanceert deze week aluminium koffiecapsules in de supermarkten. Zo wil het de concurrentie met Nespresso en het Belgische Belmio verder aangaan.
Hogere winstmarge
Belmio verkoopt al langer aluminium capsules in de supermarkt, maar het doet dat op een veel kleinere schaal dan Jacobs Douwe Egberts. Lange tijd had Nespresso het alleenrecht op de verkoop van de aluminium capsules, maar een tijd geleden verloor het dat recht en dus hebben heel wat bedrijven zich op de ontwikkeling van eigen capsules gericht.
De meeste van die capsules worden van plastic gemaakt, maar volgens Jacobs Douwe Egberts houden aluminium cups de smaak en het aroma langer vast. Jacobs Douwe Egberts verkoopt zowel capsules onder het merk van L’Or als onder de vlag van Douwe Egberts. De nieuwe capsules zijn net iets goedkoper dan die van grote concurrent Nespresso.
De interesse van de koffiebedrijven in de capsules is geen toeval, want de winstmarge is een stuk groter dan bij gewone filterkoffie. “De consument betaalt vijf of zes cent voor een kop filterkoffie, maar voor een cupje al snel een kwartje”, zegt John Brands, die JDE Nederland leidt, aan het FD. Bovendien is het in tegenstelling tot de gewone filterkoffie ook een groeiende markt.
Douwe Egberts was met de Senseo in de beginperiode zelf een pionier op vlak van koffie per kopje, maar met de toenemende concurrentie is de verkoop van dat toestel de voorbije jaren sterk teruggevallen.
De aluminium capsules zijn niet de enige vernieuwing die Jacobs Douwe Egberts op de markt brengt. Zo komt er onder de merknaam Pickwick binnenkort een lijn luxethee Joy of Tea. Bij Douwe Egberts komen er dan weer een aantal biologische koffievarianten.