Zelfs een zonnige brugdag houdt RetailDetail Food niet tegen om u een onversneden resumé aan te bieden van het FMCG-nieuws van de afgelopen week. Savoureer deze Filet Pur gerust op een terrasje bij een frisse cocktail of mocktail.
Goedkoop zonnen
41 procent van het nieuws gaat over Trump, kopten de kranten deze week. Dat zal dan toch niet op RetailDetail geweest zijn. Bij ons ging het nieuws over failliete modeketens, over de strapatsen van Blokker, over de nieuwe baas van Ikea, onder andere. En over een nieuwe medewerker voor RetailDetail, ook.
Maar ach, we maken ons geen illusies: met dit prachtige barbecueweer geniet u uiteraard van een brugdag met Rodenbach en garnalen, ergens op een terras of aan het strand, en het komt niet meteen in u op om toch maar de e-mail te checken om de nieuwe Filet Pur te kunnen lezen. Die kan net zo goed wachten tot maandag.
Zeker wanneer u zich toevallig in Middelkerke zou bevinden, waar Lidl dit verlengde weekend uitpakt met een hippe maar tijdelijke Beach Club die het scherp geprijsde zomeraanbod van de discounter in de kijker moet zetten. Komt goed uit, want Cien zonnecrème kreeg zopas goede punten van Test-Aankoop, wegens goedkoop en betrouwbaar. En wat je in die beachclub niet kunt vinden, bestel je gewoon op de nieuwe Chinese webshop van de retailer. Die bevindt zich op Tmall Global, de marktplaats van Alibaba, net als de webshops van onder andere Aldi en Colruyt. Goed gezelschap!
Mag het iets meer zijn?
Bij Carrefour Belgium zijn ze begonnen met de ombouw van die negen overgenomen Tecno-winkels in de Kempen. De eerste heropende als Carrefour Express in Mol-Rauw. Waar? We hebben dat even voor u opgezocht: het is een gehucht van Mol dat voor één zesde uit water bestaat (het Rauwse Meer schijnt een toeristische trekpleister te zijn) en voor de rest uit zandputten, bos en natuurgebied. Kortom, de dienst marktonderzoek van Carrefour heeft weer puik werk afgeleverd!
Volgende week start een grote campagne van de biologische sector, met de focus op vlees deze keer. Daarom bezochten wij van RetailDetail Food onder andere de sympathieke mensen van bioketen Sequoia, die nu zes winkels heeft in Brussel en in het koopkrachtige Waals-Brabant, hiermee het cliché bevestigend dat bio toch vooral iets is voor mensen die niet op enkele eurootjes meer hoeven te kijken. Kan kloppen, want de ondernemers die we hierover belden voor een stuk in onze onvolprezen Foodkrant, gaven aan dat ze over de marges op bio niet klagen, maar dat het qua verkoop wel iets meer zou mogen zijn. Anderzijds: de harddiscounters blijken de sterkste groeiers te zijn in bio, dus misschien toch maar oppassen met dat biologisch prijsniveau.
Voor nachtelijke uurtjes
Zaterdag begint alweer de ramadan, de vastenperiode van de moslims onder ons. Paradoxaal genoeg is dat een topperiode voor de foodverkoop, want wat deze gelovigen overdag niet eten, compenseren ze ruimschoots na zonsondergang, in grote hoeveelheden en in goed gezelschap. De geslepen zakenlui bij Albert Heijn hebben dat goed begrepen: de supermarktketen komt met een speciaal ramadan-assortiment en publiceert heerlijke recepten voor de nachtelijke uurtjes. Daar krijgt de retailer zowel complimenten als kritiek voor, of wat had u gedacht?
Belgische supermarkten daarentegen willen geen complimenten en al helemaal geen kritiek, dus opteren ze doorgaans voor een kop-in-het-zand-beleid in de vorm van één metertje halalproducten ergens achteraan en vooral geen communicatie. Zo laten ze deze interessante markt dus zonder probleem over aan de vele etnische winkeltjes in onze steden. Ook al is de doelgroep groter dan die voor bio- of veggieproducten, waar ze wél graag mee uitpakken. “Jamaar, wij hebben eigenlijk amper moslimklanten”, horen we ondernemers her en der opwerpen. Precies. Dat ze daar eens over nadenken.
Geen copy/paste
RetailDetail bracht deze week verslag uit van de Amsterdamse private label vakbeurs. Twee trends vielen ons daarbij op. Enerzijds worden huismerken steeds gesofisticeerder en nemen ze zelfs een voorsprong op de A-merken, in plaats van louter het vertrouwde copy/paste spelletje te spelen. Anderzijds zijn het vooral de harddiscounters die de toon zetten. Met huismerken die, inderdaad, de A-merken soms het nakijken geven. Merkfabrikanten blijven erop hameren dat zij voor dynamiek en innovatie zorgen, middels investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Maar wie de World of Private Label bezocht, weet dat het verhaal toch wat genuanceerder is dan dat.
En nu we ons toch in Nederland bevinden: enkele jaren geleden togen alle retail- en foodprofessionals richting Breda, waar Jumbo z’n eerste Foodmarkt opende, een supermarkt die tegelijk ook horecaconcept wilde zijn. Een treffend voorbeeld van ‘blurring’, al was de kwaliteit van het voedsel niet altijd evenredig met de mooie presentatie ervan. Maar goed. Vanaf deze week moeten we in het noordelijke Groningen zijn, waar Jumbo namelijk een eerste Foodmarkt City opende, een stadswinkel die het beste van Jumbo Foodmarkt en van restaurantketen La Place verenigt. We zijn nog niet wezen proeven, het is immers een pokke-eind rijden, maar dat komt nog wel. Desnoods wachten we tot ze wat dichterbij komen, want Jumbo wil er een vijftigtal openen.
Inferieure soort
Deze week bereikte ons ook het bericht dat reeds de eerste Zeeuwse mosselen aan de handel geleverd werden. Hangcultuurmosselen zijn het uiteraard, het mosselequivalent van hangjongeren. Of zijn het eerder de millennials onder de mosselen? Weke, verwende schepsels alleszins, die nooit ontbering hebben gekend en die bij de minste tegenslag ten onder gaan aan stress, faalangst en burn-out. Er zijn onverlaten die deze inferieure soort ook in ons land willen gaan kweken. Ze dwalen.
Elk jaar trouwens begint het mosselseizoen net iets vroeger, is u dat ook al opgevallen? Een slinkse strategie om meer te verkopen. Binnenkort krijgen wij van de pers weer een uitnodiging voor het jaarlijkse nonevent van de mosselsector: dan mogen we mee aan boord van een mosselschuit om zogezegd de eerste mosselen boven te halen. Zoals elk jaar zal de mosselveilingmeester dan aankondigen dat de mosselen iets duurder worden maar dat ze wel goed gevuld zijn, en vlezig, en uitstekend van smaak. Waarna lovende artikels verschijnen in de culinaire rubriek van uw favoriete blog, krant of weekblad. Geloof er maar niks van.
Nee, ware mosselliefhebbers wachten nog een tijdje. Herinner u de goede raad van uw grootmoeder. Mosselen eet je in maanden met een r, maar niet op zaterdag en zondag: het zijn immers weekdieren.
Cultuurbarbaren
Herinnert u zich nog de slogan waarmee Albert Heijn in 2011 de Belgische markt betrad? “Bij deze Albert bent u koning”, stond in grote letters op de muren van die Brasschaatse supermarkt. Ja, zo lang is dat al geleden. Intussen hebben we een andere koning en doet Burger King iets gelijkaardigs om z’n komst naar ons land kracht bij te zetten. De campagne “Who is the king?” vraagt consumenten om te kiezen tussen koning Filip of een whopper. Is dat geen majesteitsschennis? En aan de liefhebbers van de onvolprezen King Fish wordt weer schromelijk voorbijgegaan.
Tijd voor de foute foodtrend van de week dan. U weet dat de rijst met pretentie die ze verkopen bij Sushi Daily, nog maar weinig te maken heeft met de edele kunst van het sushirollen zoals Japanse meesters die na een opleidingsperiode van minstens twee jaar beoefenen? Nee, van schaamteloos cultuurbarbarisme gesproken: ze maken daar rolletjes met een krokant korstje, en zelfs met kip. Dan zwijgen we nog zedig over zoete sushidesserts. Om het allemaal nog wat erger te maken, komen ze nu op de proppen met de hipste aller Instagramgerechtjes: de Poke Sushi Bowl, geïnspireerd op de Hawaïaanse poke bowl. We vrezen dat er ananas op ligt. Uit blik. U eet ze op eigen risico, en kom bij ons niet klagen. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.