Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft zijn productieproces drastisch weten te versnellen. Voortaan zal het nog maar dertien dagen duren om een nieuw product vanop de ontwerptafel tot in de winkels te krijgen.
Sterk groeien in Azië
Die versnelde productietijd komt er dankzij een nieuw centrum in Tokio. Daar zitten ontwerpers en marketingteams samen, terwijl er ook een magazijn en distributiecentrum aanwezig is. “We willen producten snel naar de klant krijgen, daarom heet het Fast Retailing”, aldus eigenaar Tadashi Yanai tegen Business of Fashion. Het nieuwe centrum moet er ook voor zorgen dat Uniqlo meer aangepaste kleding kan maken en dat het nog beter dezelfde dag bij klanten kan leveren in de regio Tokio.
Met een productieproces van minder dan twee weken is Fast Retailing nu ongeveer even snel als Inditex, het moederbedrijf van grote concurrent Zara. Yanai gelooft daarnaast dat de eigen stijl van Uniqlo er voor zal zorgen dat het in de toekomst Zara nog meer het vuur aan de schenen kan leggen. “Zara verkoopt mode in plaats van in te spelen op de vraag van de klant. Wij willen een product verkopen dat belangrijk is voor het dagelijks leven van de klant en dat doen we op basis van wat we horen van consumenten”, aldus Yanai.
Uniqlo wil de komende vier jaar sterk groeien in Azië, met jaarlijks honderd nieuwe winkels openen in China en nog eens honderd in Zuidoost-Azië. Fast Retailing heeft nog altijd de ambitie om tegen het einde van het boekjaar 2021 de omzet met bijna 70% op te krikken naar 3 biljoen yen (23 miljard euro). Vorig jaar viel de groei wel terug naar amper 6%, nadat in de drie vorige jaren er een groei was van meer dan 20%.