Vorig jaar kwam er in totaal 4,5 miljoen vierkante meter aan overdekte winkelcentra bij in Europa: dat is 6% minder dan in 2015. Voor de toekomst rekent de sector eerder op uitbreidingen van bestaande winkelcentra, waarbij beleving belangrijker wordt.
Groei in de Benelux
West-Europa kende in 2016 een groei van 15% in de oplevering van nieuwe winkelcentra, blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedconsultant Cushman & Wakefield. Frankrijk was het meest actieve land in termen van ontwikkeling, en ook in de toekomst verwacht men hier een sterke activiteit. Een hoger consumentenvertrouwen stimuleert de vraag naar bijkomende winkeloppervlakte, terwijl meer internationale merken de markt betreden. Ook Italië en Spanje kenden een mooie groei, maar de ontwikkelingsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk zijn in 2016 met 17% gedaald.
Ook in de Benelux was de ontwikkelingsactiviteit sterk, met onder andere de opening van Docks Bruxsel. “Historisch gezien zijn er een maar een beperkt aantal winkelcentrumtransacties in België. 2017 zou een mijlpaaljaar moeten worden, dankzij de verwachte verkoop van twee winkelcentra in Brussel, met name Docks Bruxsel en Woluwe Shopping”, zegt specialist Arnaud de Bergeyck daarover.
Inzetten op beleving
In Centraal- en Oost-Europa daalde de ontwikkeling van winkelcentra met 17%, na een daling met 11% in 2015. Dat is het gevolg van geopolitieke risico’s en een toenemende verzadiging inzake winkelcentra in veel grote steden. Rusland blijft de grootste ontwikkelingsmarkt voor winkelcentra, maar ook hier noteert het rapport dalende cijfers. Er is voorlopig geen zicht op beterschap.
Wat brengt de toekomst voor winkelcentra? “Uitbreidingen van bestaande centra zullen ongeveer een kwart van de nieuwe winkelruimte vertegenwoordigen”, meent Justin Taylor van C&W: “Daar zijn goede redenen voor. Het planningsproces is korter, de klantenbasis en het openbaarvervoernetwerk bestaan al, wat het risico vermindert. Naarmate winkelcentra groter worden, kunnen ze ook meer bezoekers aantrekken en regionale bestemmingen worden.”
Eigenaars van winkelcentra trachten de fysieke winkelervaring te verrijken met een sociale of recreatieve beleving. “Ze breiden het aanbod voeding en drank uit, voegen vrijetijds- en entertainmentbedrijven toe. Op die manier willen ze de bezoekersaantallen, verblijftijden en bestedingen verhogen.” Winkelcentra worden ook ontmoetingsplaats, werkplek, rust- en ontspanningsgelegenheid. Verhuurders concentreren zich op de juiste huurdersmix en zetten technologie en data in om de klanten aan te trekken die bij deze huurdermix passen.