Modebedrijf Urban Outfitters heeft in het eerste kwartaal van 2017 niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Binnen het moederbedrijf van ketens Anthropologie, Free People en Urban Outfiters daalde de vergelijkbare omzet dan ook opnieuw.
Grote kortingen
De totale omzet daalde licht met 0,2% naar 761,2 miljoen dollar (685 miljoen euro), maar analisten hadden gerekend op een kleine groei naar 768,7 miljoen dollar (690 miljoen euro). De vergelijkbare omzet daalde zelfs met 3,1%, terwijl er maar een terugval van 2,3% was verwacht.
Het bedrijf wijt de zwakke resultaten aan grote kortingen die het de voorbije maanden moest geven bij Urban Outfitters en Anthropologie. Dat had ook zijn gevolg voor de nettowinst van het modebedrijf, die met 60% terugviel naar 11,9 miljoen dollar (11 miljoen euro). Urban Outfitters probeert al lange tijd om extra klanten naar zijn winkels te lokken door met kortingen te strooien. Dat lijkt echter maar niet te lukken, want de voorbije kwartalen was er steevast sprake van een terugval in omzet en winst.
Binnen Urban Outfitters willen ze echter niet alles negatief bekijken en wijzen ze op de sterke prestaties van de online verkoop en de groothandel, die allebei een tweecijferige groei kenden.