Volgens nieuwe cijfers van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. Zelfs millennials zijn enthousiaste lezers van reclamefolders.
Voorkeur voor papier
Folders blijven een sterkhouder in de marketingmix van retailers, blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse “Door to Door Impact Survey”, een bevraging naar de reclamefolders en gratis pers die BD myShopi wekelijks aan 4,5 miljoen Belgische huishoudens bezorgt. De cijfers tonen aan dat de overgrote meerderheid van de Belgen deze folders vaak en intensief leest.
Gemiddeld spenderen Belgen 20 minuten aan folders. Digitale reclamefolders zijn ook aan een opmars bezig, maar toch blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36% van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Slechts 5% geeft aan enkel digitaal te lezen.
Ook voor millennials
Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85% van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91%. Vrouwen lezen ook graag folders van modemerken, en decoratie- en meubelzaken. Mannen geven de voorkeur aan computer- en elektronicafolders.
Ook de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar toont interesse voor folders: in deze leeftijdscategorie lezen 9 op de 10 regelmatig reclamefolders, en leest de helft zowel papieren als digitale folders. 3% leest enkel digitale folders.
Tim De Witte, CCO van BD myShopi: “Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken – niets is minder waar. De surveyresultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk. Belgen blijven massaal verslaafd aan bladeren in hun favoriete folders.”
Entertainment
8 op de 10 Belgen gebruiken de folder bij het maken van een boodschappenlijstje. In de enquête verklaart 56% dat de folders hen helpen bij hun boodschappen, en bevestigt 48% dat ze hen regelmatig aanzetten tot aankopen. Een bijna even groot percentage (46%) bezoekt bepaalde winkels naar aanleiding van wat ze in de folders lezen. Er is ook een entertainmentfactor: 58% van de bevraagden vindt reclamefolders lezen ontspannend.
Ook digitale folders worden op deze manier gebruikt. Bovendien klikt 55% van de digitale lezers door naar de website van het bedrijf. Consumenten doen dit vooral om meer productinformatie op te zoeken (9 op de 10). 3 op de 10 willen de producten ook online bestellen.
Gratis staaltjes
Niet enkel reclamefolders, maar ook catalogi, productstalen, en deurhangers met een boodschap vinden via huis-aan-huisbedeling hun weg naar de Belgische consument. Sommige retailers gaan zelfs over tot acties waarbij lege verpakkingen voor verse voeding worden bedeeld, zoals zakken voor brood, fruit of groenten. De consument kan deze dan gratis komen vullen in de winkel.
De Witte: “Dit soort acties is een groeiend segment in de reclame via huis-aan-huisbedeling. Marketeers worden creatiever met het medium. Ook staaltjes werken goed: maar liefst 73% van de ontvangers van productstalen is geneigd om achteraf het product in kwestie te kopen.”