Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen.
Lokale consumptie
Consumenten die eens wat anders willen dan een Jonagold, komen algauw uit bij buitenlandse appelrassen. “Jonagold bestaat nu zowat veertig jaar en is over zijn top. Er is nood aan vernieuwing op de Belgische appelmarkt”, analyseert Jan Schockaert, verantwoordelijke aankoop fruit bij de Colruyt Group. “We merken dat klanten, naast uiteraard de smaak van de appel, ook de wens uitdrukken om lokaal te kunnen consumeren.”
61% van de appels die Colruyt verkoopt, zijn van Belgische oorsprong: er is dus nog heel wat ruimte om dat aandeel te verhogen. Daarom besloot Colruyt Group om zelf mee te investeren in de ontwikkeling en de teelt van nieuwe appelsoorten. Twee variëteiten kwamen als beste uit proefsessies met klantenpanels: de Magic Star, ontwikkeld door Fresh Forward, en de Coryphée, ontwikkeld door het familiebedrijf Zouk.
Beide rassen zijn rode, eerder zoete en knapperige appels die bovendien resistent zijn tegen ziektes en plagen, zodat telers heel weinig tot zelfs helemaal geen geen gewasbeschermingsmiddelen hoeven te gebruiken. Het streefdoel is om residuvrije producten op de markt te brengen.
Unieke samenwerking
De twee duurzame appelsoorten worden exclusief voor Colruyt Group geteeld. De eerste oogst voor de variëteit Magic Star is voorzien voor de herfst van 2018, en de exclusiviteit op de plantages loopt tot 2021. Voor de Coryphée is de eerste oogst voorzien voor de herfst van 2021. De exclusiviteit op de verkoop loopt tot 2027. De appels komen op de markt aan een prijs ergens tussen die van Jonagold en die van Pink Lady.
Voor de teelt van de nieuwe appelen sloot Colruyt Group een akkoord met drie van zijn vaste leveranciers: Neven Fruits in Waremme, Wolfcarius Fruit in Markegem en Gebroeders Bangels in Gingelom. Samen engageerden ze zich om te investeren in deze veelbelovende nieuwe variëteiten. Colruyt Group kocht de exclusieve rechten op de verkoop van de ontwikkelaars en neemt de coördinatie van het project en de marketingkosten voor de lancering op zich. Dat een retailer dit doet, is uniek in de wereld, benadrukken de partners. De telers investeren op hun beurt in de aankoop van de fruitbomen en in de productie.
Belgische producten bij Colruyt Group
Producten | % volume van Belgische oorsprong |
Appels | 61% |
Peren | 95% |
Tomaten | 79% |
Sla | 76% |
Verse eieren | 100% |
Melk (eigen merken) | 100% |
Vlees (varken – rund – kip) | Quasi 100% |