Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.
Klimaatpositief tegen 2040
Tijdens die Global Change Awards worden projecten rond duurzaamheid die ook een mogelijke toepassing hebben in de mode-industrie beloond. Naast alle kleding uit recycleerbare stoffen maken tegen 2030, hoopt Persson tegen 2040 mogelijk klimaatpositief te zijn met H&M.
“Ja, 2030 is niet veraf, maar we zijn er ook al even mee bezig. We willen binnen het bedrijf de cirkel rond maken. We moeten economische groei losmaken van natuurlijke grondstoffen. Als we erin slagen voor onze nieuwe collecties bestaande materialen te recycleren, dan kunnen we misschien klimaatpositief zijn tegen 2040. We hebben een verantwoordelijkheid als topspeler in de modewereld. En we willen die verandering ook leiden”, zei hij tijdens het evenement.
Naast recycleren wil H&M ook op andere manieren bijdragen aan duurzaamheid. Zo zijn de nieuwe winkels 40% energie-efficiënter dan de oude en zet de keten sterk in op hernieuwbare energie.
Betere lonen voor textielarbeiders
Ook duurzaamheid voor de textielarbeiders zegt Persson hoog in het vaandel te dragen. Daarvoor werkt H&M samen met regeringen van landen als Bangladesh, om te zorgen voor correcte lonen en het toelaten van vakbonden. “Dat zijn geen loze praatjes. Wij zijn daar serieus mee bezig.”
Volgens hem is het dan ook geen oplossing om uit die landen weg te blijven, omdat er problemen zijn, want dat die problemen enkel opgelost kunnen worden door nieuwe jobs te creëren. “Is het echt slecht om in Bangladesh te produceren? Ik denk van niet. Een rapport uit 2013 van de Wereldbank meldt dat tussen 1990 en 2011 de extreme armoede daar gedaald is van 43 tot 17 procent”, zegt hij. “Dat is alleen maar mogelijk gemaakt door daar jobs te creëren. Niet door daar weg te blijven.”