De omzet van Nestlé is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4% gestegen naar 21 miljard Zwitserse frank (19,6 miljard euro). De autonome groei was wel 2,3%, maar die werd gedrukt door wisselkoerseffecten en desinvesteringen.
Resultaten binnen prognoses
Van die 2,3% autonome groei kwam 1% er dankzij prijsstijgingen, maar ook het verkochte volume steeg met 1,3%. Voor het volledige boekjaar mikt Nestlé op een autonome groei van 2 tot 4%. In de opkomende markten steeg de autonome omzet met 4,3%, in ontwikkelde markten was dat 0,8%. “Een autonome groei van 2,3% in dit kwartaal ligt binnen onze prognose voor het volledige jaar”, zegt CEO Mark Schneider dan ook: “We werden gestuwd dankzij groei in Azië en de veerkracht van consumenten in Europa.”
In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika daalde de omzet met 6,9% naar 4 miljard Zwitserse frank (3,7 miljard euro). De omzet in die zone werd gedrukt door desinvesteringen, vooral dan de transfer van ijsmerken naar de joint venture Froneri. Daarnaast drukten ook de wisselkoersen met 2,7% op het resultaat. De prijzen bleven vrijwel stabiel.
In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet dan weer met 2,6%, onder andere dankzij 1,8% aan prijsstijgingen. In de Verenigde Staten was er wel een terugval in de verkoop van snoep en producten voor huisdieren. Ook Brazilië blijft voor Nestlé een moeilijke markt. De groei in Mexico blijft zich doorzetten, maar vertraagde wel.