Modeketen C&A brengt in juni een collectie ‘Cradle to Cradle Certified Gold’ T-shirts op de markt. Die zijn zodanig ontworpen dat ze volledig gerecycleerd of hergebruikt kunnen worden en kunnen volgens C&A zelfs gewoon op de composthoop.
Volgende stap in duurzaamheidsstrategie
“We zijn heel trots dat we onze eerste Cradle to Cradle Certified Gold T-shirts uitbrengen. Deze T-shirts werden ontworpen met de natuur als inspiratiebron en met de bedoeling ze een tweede leven te geven. Dat betekent dat ze hergebruikt of gerecycleerd kunnen worden, of als je het letterlijk neemt: dat je ze op de composthoop zou kunnen gooien”, zegt You Nguyen, die bij C&A verantwoordelijk is voor damesmode. De collectie bestaat uit twee modellen die in zeventien verschillende kleuren worden gefabriceerd, en variëren in prijs van 7 tot 9 euro.
C&A ziet de collectie als een logische volgende stap in zijn duurzaamheidsstrategie. C&A is al één van de grootste verkopers van duurzaam biologisch katoen wereldwijd. De collectie zal vanaf 1 juni verkrijgbaar zijn in negentien Europese landen en in de webshop. Volgens de keten is het de eerste moderetailer wereldwijd die een cradle-to-cradle collectie met Gold-certificaat op de markt brengt, die volledig bestaat uit 100 procent biologisch katoen.
Fashion for Good
De nieuwe T-shirts werden ontwikkeld in samenspraak met Fashion For Good, een organisatie die kledingproducenten, winkeliers, non-profitorganisaties, vernieuwers en financiers samenbrengt in een poging de kledingindustrie duurzamer te maken.
C&A is niet het eerste bedrijf dat experimenteert met cradle-to-cradle kleding. Eerder lanceerde JBC al een collectie die bestond uit recycleerbare stukken.