Het Duitse sportmerk Adidas wil in de nabije toekomst meer gebruik gaan maken van 3D-printers om onderdelen van schoenen te produceren. Zo wil het sneller inspelen op nieuwe trends en meer gepersonaliseerde producten op de markt brengen.
Samenwerking met startup Carbon
Dat heeft het merk laten weten bij de lancering van een nieuwe schoen die een 3D-geprinte zool heeft. Die schoen moet later dit jaar op grote schaal beschikbaar worden. Daarnaast wil Adidas zijn klanten meer mogelijkheden geven om hun schoenen te personaliseren.
Momenteel kunnen klanten online hun de look van hun schoenen al gedeeltelijk aanpassen, maar door gebruik te maken van 3D-printers kan dat nog extremer. Zo wordt het mogelijk om op kleine schaal bepaalde schoenen te produceren en kunnen er zelfs zolen gemaakt worden die aangepast zijn aan de individuele klant.
Om die plannen tot een goed einde te brengen, heeft Adidas een samenwerking afgesloten met de Amerikaanse startup Carbon. “Dit is een mijlpaal voor ons als een bedrijf en voor heel de industrie”, zegt Gerd Mainz, hoofd van technologische innovatie bij Adidas. “We hebben een aantal grenzen weten doorbreken.”
100.000 paar schoenen
Mainz overdrijft op dat vlak niet helemaal, want ook Nike, Under Armour en New Balance experimenteren al een tijdje met 3D-printers, maar dan wel op kleine schaal. Zo maken ze producten voor gesponsorde atleten of collecties waarvan slechts een handvol stuks verkocht worden.
Adidas hoopt nu dit jaar nog 5.000 paar te verkopen van de nieuwe Futurecraft 4D en volgend jaar moeten dat er zelfs 100.000 worden. Momenteel duurt het printen van een zool voor de schoen nog anderhalf uur, maar Carbon zou dat binnenkort weten terug te dringen naar amper 20 minuten.
In een latere fase wil Adidas de voeten van klanten in de winkels opmeten, om zo schoenen te maken die volledig aangepast zijn aan de klant, maar het wil eerst de huidige technologie op punt zetten voor het de volgende stap neemt.