“Walking Madou”: minder auto’s, meer mensen
Atrium telde deze maand gemiddeld 10.314 voetgangers per dag in de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Dat is een stijging met ongeveer 150 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het lijkt niet veel, maar in de wetenschap dat tussen 2009 en 2011 het aantal passanten daalde van 12.958 naar 10.170 – een daling met ruim 20% – is dit voor de handelaars eindelijk goed nieuws.
Sinds april is de Leuvensesteenweg (in afwachting van de definitieve heraanleg tot winkel-wandelstraat met busbaan in de loop van 2013) voorlopig heraangelegd als voetgangerszone “Walking Madou”. Daar valt niet naast te kijken, want zowel een deel van de straat als het straatmeubilair kregen een felgeel jasje aangemeten.
Atrium ziet een oorzakelijk verband tussen het bannen van het autoverkeer en de lichtjes positieve passantencijfers – hoewel die nogal tegen de cliché-mantra ingaan – en verwacht dat de bezoekersaantallen écht de hoogte zullen ingaan van zodra de straat definitief is heraangelegd en er ook weer bushaltes zullen zijn.
Nieuwstraat blijft drukst bezochte winkelstraat
Een kleine week eerder had datzelfde Atrium de cijfers bekendgemaakt van de passantenaantallen van de Brusselse winkelstraten. Eens te meer staat de Nieuwstraat op kop met 50.400 bezoekers per dag, een stijging met 14,5%. De vernieuwde Kleerkopersstraat volgt op ruime afstand met 25.800 passanten per dag, maar is wel de sterkste stijger met +28,2%. Wie behoefde nog een bewijs dat stadsvernieuwing en handelspromotie wel degelijk hand in hand gaan?