De nettowinst van de Colruyt Groep steeg in het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, met 1,5% tot 342,9 miljoen euro, terwijl de omzet 7,8% groeide tot 7,85 miljard euro. Ook het marktaandeel ging er op vooruit: in het eerste kwartaal van 2012 bereikte de groep naar eigen zeggen een marktaandeel van 25,45%.
6% groei voor Colruyt-label
Volgens Colruyt heeft het die groei voornamelijk te danken aan “het consequent vasthouden aan onze laagsteprijzenstrategie”. De Colruyt-winkels in België realiseerden een omzetstijging van 6%, goed voor een totaal van 4,97 miljard euro.
Ook de andere ketens van de groep zorgden voor groei: de omzet steeg bij OKay en Bio-Planet (samen +14,5%), net als bij DreamLand en DreamBaby (+9,4%). Dochter Spar Retail zag op zijn beurt zowel de omzet als de operationele winst toenemen, dankzij een gestaag stijgende omzet per vierkante meter. De franchiseketen is vandaag goed voor een marktaandeel van 3,04%.
Opvallend is echter de prestatie van Colruyts DATS24-tankstations in België en Frankrijk: daar steeg de omzet met liefst 29,3%; voor 10% te danken aan volumegroei en voor 15,3% dankzij stijgingen in de brandstofprijzen.
‘Consument focust op laagste prijs en huismerken’
In Frankrijk stijgt ondertussen de merkbekendheid van de soft discounter, maar daar is de retailer wel verlieslatend wegens “prijsinvesteringen en versnelde winkelexpansie in een uitzonderlijk concurrentiële markt”.
“Het blijvend onzeker economisch klimaat in de eurozone doet de consument op zijn centen letten, waardoor de focus gelegd wordt op laagste prijs, aangescherpte promoties en een verschuiving naar huismerken,” klinkt het besluit in Halle.