Controle over de ‘rebelse dochter’
De eerste helft van Modelo kwam in 2008 al in handen van AB Inbev, toen het bedrijf in de grootste bierdeal ooit het Amerikaanse Anheuser-Busch – eigenaar van 50% van de Modelo-aandelen – overnam. De andere helft van het bedrijf was tot dusver in handen van de stichtende familie en institutionele investeerders.
De samenwerking verloopt niet altijd rimpelloos: zo besliste het bedrijf in februari om de distributie van Corona in China in handen te geven van Carlsberg, waar dit voordien gebeurde door AB Inbev. Bovendien wilde Modelo een grotere rol gaan spelen in Brazilië, waar de biermarkt wordt geregeerd door de Braziliaanse tak van AB Inbev. Tot dusver bekleedde de Belgische bierproducent immers ‘maar’ 9 van de 19 bestuurszetels, net niet genoeg dus om een ‘rebellerende’ dochteronderneming te kunnen controleren.
Bij de overname van AB Inbev van Anheuser-Buch had Modelo al via het arbitragerechthof proberen te verhinderen dat AB Inbev de nieuwe partner zou worden, maar die pogingen bleven zonder resultaat. Een openlijke vrijage met Heineken had overigens hetzelfde resultaat. Twee jaar geleden namen de Nederlanders wel al de tweede grootste bierproducent van Mexico, FEMSA Cerveza, over.
Corona is dankzij een uitgekiende marketingcampagne een wereldwijd bekend merk, maar volgens bierpaus Michael Jackson was het wel “het slechtste bier ter wereld“. Misschien daarom dat Corona steevast geserveerd wordt met het iconische limoentje in de flessenhals…?