Ondanks een omzetstijging met zo’n 7% heeft het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz zijn eigen prognoses over het eerste kwartaal niet kunnen waarmaken. Intussen nadert de lancering van een nieuwe keten, ARKET, met rasse schreden.
“Lastige marktomstandigheden”
In het eerste kwartaal steeg de omzet van de groep boven retailers als H&M, COS en & Other Stories tot 54,4 miljard Zweedse kroon (ca. 5,7 miljard euro). “Een stijging met 7%, die onder onze verwachtingen bleef”, geeft CEO Karl-Johan Persson ruiterlijk toe. “Voor de moderetail in het algemeen waren de marktomstandigheden zeer lastig in veel van onze grote markten in Centraal- en Zuid-Europa en in de VS, en dat liet sporen na in onze verkoop.”
“In andere markten zoals Zweden en de rest van de Scandinavische landen, Oost-Europa, Turkije, Rusland, China en Japan ontwikkelde de verkoop zich goed en bleven we marktaandeel winnen”, vervolgt de topman. “De verkoop bij COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home bleef mooi groeien zowel in de winkels als online, en dat gold ook voor de internetverkoop bij H&M.” Lees: de H&M-winkels hadden het moeilijker.
Onder de streep en na belastingen bleef er dat eerste kwartaal een winst over van 2,457 miljard SEK, omgerekend 257,25 miljoen euro. Dat is 3,5% lager dan een jaar eerder en onder meer toe te schrijven aan lagere prijzen.
Eerste ARKET opent in het najaar
Uiteraard zit het concern, dat intussen meer dan 4.400 winkels in 65 landen telt, niet stil. Half maart opende een eerste H&M-winkel de deuren in Kazakhstan en dit jaar volgen ook nog Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië. Ook de H&M-webshop krijgt er zes nieuwkomers bij: Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië.
Intussen zit ook de lancering van de fonkelnieuwe keten ARKET in de laatste rechte lijn. De eerste vestiging zal haar deuren openen “in de vroege herfst van 2017 in Londen en meteen online in 18 Europese landen. Daarna volgen winkels in Brussel, Kopenhagen en München.”
ARKET biedt een select assortiment basics voor heren, dames en kinderen, aangevuld met een gamma producten voor het huis, met de “focus op kwaliteit en een eenvoudig, tijdloos en functioneel design”. De prijzen zullen iets hoger liggen dan bij H&M. Bij ARKET zal de klant ook iets kunnen eten en drinken: “Het café zal gebaseerd zijn op de New Nordic Kitchen, die gestoeld is op kwaliteitsingrediënten en gezond leven”, aldus het persbericht.