De komende dagen lanceert het modemerk Diesel zijn nieuw distributiesysteem in België, nadat het eerder al datzelfde systeem opstartte in Frankrijk en Italië. In het nieuwe systeem werkt Diesel enkel nog samen met bepaalde multibrandretailers.
Juiste customer experience
Het Diesel Selective Distribution Network ging in oktober 2016 van start en was een reactie van het bedrijf op namaakproducten. Binnen het systeem wordt enkel nog samengewerkt met retailers die de gewenste service kunnen bieden aan de doelgroep van Diesel.
Daarbij wordt een netwerk opgezet van retailers die de juiste customer experience aanbieden, die in lijn is met de positionering, kwaliteit en reputatie van Dieselproducten. Alleen winkels die voldoen aan enkele objectieve criteria worden opgenomen in het netwerk.
Komende maand wordt het systeem geïntroduceerd in België en Groot-Brittannië. Volgend jaar volgen dan Duitsland en Nederland.
De kiem voor het systeem werd in 2014 gelegd, toen Diesel besloot om de strijd aan te gaan met namaakproducten van het merk. Daarbij moesten onder andere meer dan 3.000 websites sluiten en stopten 4.000 andere websites met de verkoop van nepartikelen. Ook kwamen er strengere douanecontroles in de EU, wat al geleid heeft tot het onderscheppen van 380.000 namaakartikelen. Dat heeft het jeansmerk doen besluiten om meer in te zetten op de bescherming van de merknaam.