“Niets bijzonders”
De prijsverhoging is sinds gisterochtend van kracht in alle winkelformules van de groep, zowel de supermarkten, City, Proxy als AD. Gevraagd naar een reactie liet Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize België, weten dat er “niets bijzonders” aan de hand is: “Prijsaanpassingen zijn een permanent gegeven. Er zijn er dagelijks, zowel omhoog als omlaag. In een maand worden op die manier vier- tot zesduizend prijzen aangepast, in functie van de markt, promoties en grondstoffenprijzen.”
Op de vraag waarom het dit keer enkel om prijsstijgingen gaat, hield de woordvoerder zich op de vlakte: “Dat is niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is dat prijzen constant aangepast worden, in beide richtingen.”
Zenuwachtigheid troef
Guy Elewaut, hoofd strategie, verwijst als verklaring onder meer naar de recente winstwaarschuwing van Danone en de winst- én omzetwaarschuwing bij Procter & Gamble, die last hebben van stijgende grondstoffenprijzen en consumenten die meer en meer de knip op de beurs houden. Daar lijden de distributeurs uiteraard ook zelf onder.
De beslissing van Delhaize mag dan al verstaanbaar zijn, het moment lijkt niettemin slecht gekozen nu de supermarkten een prijzenoorlog aan het uitvechten zijn. Elewaut wijst er wel op dat Delhaize sinds begin dit jaar zijn algemeen prijspeil heeft verbeterd en dat “de kloof met anderen is afgenomen.” Met die “anderen” bedoelt hij uiteraard vooral Colruyt.