De studie van media- en retailonderneming Reader’s Digest vroeg meer dan 27.000 consumenten in vijftien Europese landen in verschillende categorieën het merk dat ze het meeste vertrouwen op te geven. Een aantal internationale merken bleken in heel wat Europese landen de grote favoriet, andere zijn dan weer wel landgebonden.
Nokia blijft – onverwachts – Europese topper
Zo is Nivea volgens de respondenten als huidverzorgingsproduct het meest betrouwbare merk in alle vijftien de landen, en dat al minstens vijf jaar lang. Ook aan gsm-merk Nokia houdt de Europeaan al jarenlang vast, al vertaalt zich dat voor de Finse fabrikant – aan de dalende bedrijfsresultaten te zien – niet in werkelijke aankopen. Het vertrouwen in de technologiemaker daalt wel, maar Nokia toch wint nog in alle onderzochte landen, behalve Frankrijk. Voor computers is HP Compaq het meest betrouwbare merk in elf landen. In België pakt het overigens de koppositie terug van Acer.
Voor sommige categorieën heeft echter elk land een andere winnaar, zoals het geval is voor de rubrieken internetprovider en verzekeringsmaatschappij. In België winnen respectievelijk Telenet en Ethias. Andere merken waar in het bijzonder de Belg tuk op is, zijn Côte d’Or (70% van de respondenten vulden dit in als meest vertrouwde chocolademerk), Alpro (77%) in de categorie sojaproducten en Jupiler (43%) als uitverkoren biermerk.
Kellogg’s ‘meest betrouwbare merk’ voor Belgen
De winnaar binnen elke categorie (38 stuks) mag zich volgens Reader’s Digest het binnen zijn gebied ‘Meest Betrouwbare Merk’ van België noemen. De onderzoekers stelden bovendien de top drie van de respondenten op: Kellogg’s wordt vermeld door 78% van de respondenten en zou zo veruit het populairste merk in België zijn. Pijnstiller Dafalgan en Nokia volgen op grote afstand op plaats 2 en 3, met respectievelijk 56% en 52%.
“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom consumenten kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat Belgische consumenten in crisistijden trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven,” besluit Joost Martens, countrymanager Benelux van Reader’s Digest.