Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz gaat 200 miljoen dollar (185 miljoen euro) investeren in duurzaamheid. Het programma rond maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt zo sterk uitgebreid.
Een miljard gratis maaltijden
De beslissing van Kraft Heinz volgt in de nasleep van de mislukte overname van Unilever en is alvast opmerkelijk te noemen. Toen kwam er immers kritiek vanuit een deel van de aandeelhouders van Unilever dat het Amerikaanse bedrijf te weinig aandacht had voor duurzaamheid. Toch klinkt het nu bij Kraft Heinz dat de investering niet het gevolg is van de poging om Unilever over te nemen: topman Bernardo Hees zegt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen altijd al deel is geweest van het beleid en dat de plannen voor de investeringen al langer op tafel lagen.
Met de uitbreiding van het programma wil Kraft Heinz onder andere tegen 2021 meer dan een miljard maaltijden gratis ter beschikking stellen en moet de uitstoot van broeikasgassen met 15% teruggedrongen worden. Daarnaast wil het bedrijf werk maken van een betere behandeling van dieren. Toch mag het nieuwe beleid volgens Hees ook geen effect hebben op de winstverwachting van Kraft Heinz en zal voor de consument niet tot prijsstijgingen leiden.