De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor&Rolf en Maison Margiela, heeft in 2016 gelijkaardige resultaten neergezet als in 2015. Vlaggenschip Diesel deed het minder goed, maar de premiummerken compenseerden.
Verlies bij Diesel
Voor de hele groep kwam in 2016 de omzet uit op 1,58 miljard euro, tegen 1,582 miljard euro in 2015. Ook de EBITDA bleef bij 68 miljoen euro vrijwel gelijk ten opzichte van jaar geleden. De geconsolideerde winst in 2015 was 3,5 miljoen euro: die steeg in 2016 licht naar 3,8 miljoen euro.
2016 was vooral een zwak jaar voor Diesel, het belangrijkste merk van de groep. Dat haalde in 2016 een omzet van 960 miljoen euro, maar door een strategische beslissing om het merk te herpositioneren op vlak distributie was er toch sprake van een verlies.
Groei bij premiummerken
Dat verlies werd wel goedgemaakt door de premium merken van de groep. Zo blijft Maison Margiela bezig aan een opmars en werd 2016 afgerond met een omzet van 135 miljoen euro. Bij Marni was er dan weer sprake van een tweecijferige groei, waardoor de totale omzet uitkwam op 170 miljoen euro. Viktor&Rolf profiteerde dan weer van de lancering van V&R Mariage: die collectie werd goed ontvangen en het doel is om in het tweede seizoen de omzet daar de verdubbelen.
Ook de online verkoop van de groei kende een tweecijferige groei en OTB Group wil in 2017 een aanzienlijk deel van zijn investeringen gebruiken om de digitale groei verder te ondersteunen.
Op geografisch gebied blijven de Verenigde Staten en Japan de belangrijkste markten en wist OTB stand te houden met al zijn merken in Europa. De komende tijd wil het bedrijf meer aandacht schenken aan Azië en met name aan China.