Al 7% via tablet of smartphone
2dehands.be, met 600.000 bezoekers per dag de meest bezochte zoekertjessite van het land, merkte de voorbije maanden een flinke groei in het aantal mobiele gebruikers. In het eerste kwartaal van dit jaar alleen al ging het om een stijging van 320% tegenover hetzelfde kwartaal van 2011.
Op de huidige website komt al 7% van het totale aantal bezoeken via een tablet of smartphone, goed voor zo’n 34.500 mobiele bezoeken per dag. De iPad en de iPhone zijn daarbij het populairst, met respectievelijk 14.200 voor de tablet van Apple en 10.300 voor diens smartphone-broertje. Daarnaast komen ook al 7.500 bezoekers per dag via Android en nog eens 2.500 via andere platformen.
Elk platform zijn eigen app
Deze mooie cijfers en de verwachte snelle groei van de smartphonemarkt hebben 2dehands.be ertoe aangezet een bètaversie van zijn mobiele site online te plaatsen. “Een eerste versie van onze nieuwe mobiele site wordt sinds woensdag door bezoekers getest en samen met hen verder ontwikkeld”, zegt Aldine Reinink, woordvoerder van de zoekertjessite. “Onder onze ruim 55.000 Facebookfans en followers op Twitter hebben we een QR-code gelanceerd met een oproep om de mobiele site te testen en feedback in te sturen. Het is de bedoeling om aan de hand van hun input de mobiele site verder te verbeteren, zodat we die al over enkele weken officiëel kunnen lanceren.”
De mobiele site moet meteen de start worden van een complete strategie waarbij voor elk mobiel platform een eigen app komt. “We verwachten dat aan het eind van het jaar het mobiele gebruik van 2dehands.be op 20% zal zitten”, klinkt het ambitieus. 2dehands.be werd opgericht in 2000 en biedt meer dan 2,5 miljoen online zoekertjes. De site staat in de CIM-top 10 van best bezochte websites van ons land.