Het Spaanse modebedrijf Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst en zijn omzet met maar liefst 10% de hoogte in gestuwd.
280 nieuwe winkels
De totale omzet van Inditex kwam in 2016 uit op 23,3 miljard euro, een groei van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetstijging van 10%, wat aantoont dat Inditex vooral weet te groeien dankzij winkels die al langer dan een jaar geopend zijn. Inditex opende vorig jaar wel 279 winkels in 56 landen, wat het totaal op 7.292 winkels in 93 landen brengt. Daar waren met Nieuw-Zeeland, Vietnam, Paraguay, Aruba en Nicaragua vijf nieuwe markten bij. Online is Inditex al in 43 landen te vinden.
In totaal werken er 162.450 mensen voor het bedrijf. Dankzij de goede resultaten mogen 84.000 werknemers voor de tweede keer een speciale winstbonus verwachten. Daarnaast kondigt Inditex een gelijkaardig plan aan voor de komende twee jaar.
Investeren
Het brutobedrijfsresultaat steeg van 4,7 miljard euro naar 5,1 miljard euro, terwijl ook de nettowinst met 10% de hoogte in ging naar 3,2 miljard euro. Ondanks de goede resultaten gaat Inditex wel blijven investeren: in 2016 investeerde het al 1,4 miljard euro, vooral in logistiek, technologie, winkels en online groei. Dit jaar moet dat licht stijgen naar 1,5 miljard euro.
“Dit is een positieve set van resultaten tegenover al sterke prestaties een jaar eerder. Dit is het rechtstreekse resultaat van de inzet, bezieling en ambities van alle werknemers van de groep”, zegt CEO Pablo Isla.