Zes grote multinationals, waaronder Coca-Cola, Mars en Mondelez, werken samen aan de ontwikkeling van een nieuw label dat consumenten moet informeren over de voedingswaarde van hun producten.
Kleinere porties
Naast de drie eerder genoemde bedrijven, werken ook Nestlé, PepsiCo en Unilever mee aan het project. Het doel is om consumenten bewuster te maken van hun voeding, in een poging ze een meer gebalanceerd dieet te laten nuttigen en zo onder andere de problemen rond obesitas aan te pakken.
De bedoeling is om een label te creëren dat geldig is voor heel Europa en volledig in lijn is met de regulering in de Europese Unie. Daarbij wordt gedacht aan het gebruik van verschillende kleuren om de voedingswaarde van een product aan te duiden.
Naast de lancering van de kleurencode willen de zes bedrijven de consument ook aanzetten tot het nuttigen van kleinere porties. Het zal daarvoor samenwerken met andere spelers in de voedingsindustrie, ngo’s en de Europese Commissie om zo tot een geloofwaardige oplossing te komen.
Duidelijke informatie
“Consumenten over de hele wereld hebben ons verteld dat ze duidelijke en toegankelijke informatie willen over wat ze drinken”, zegt Dan Sayre, woordvoerder van Coca-Cola Europa. “Door het verbeteren van het huidige label in Europa met kleurcodes, geven we mensen de duidelijkste informatie over onze dranken.”
“We geloven dat door samen te werken en een eenvormige Europese aanpak te gebruiken, dat we zo ons doel kunnen bereiken om een robuust labelsysteem te vormen dat consumenten helpt om gebalanceerde en bewuste keuzes te maken”, voegt Hubert Weber, President MEU van Mondelez International, daar aan toe.