1.822 klachten in 2011
In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC), een consumentenorganisatie die is opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de EU, 1.822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet.
12% van die klachten had te maken met bedrieglijke praktijken, gaande van het leveren van niet-bestelde producten (bv. vermageringsproducten) over misleidende verkooppraktijken (bv. overprijsde tickets voor minderwaardige concertplaatsen) tot puur bedrog (waarbij de site met de centen verdween).
Daarbovenop werd in 35% van de klachten een betaald product of dienst niet geleverd, al hoeft daar niet noodzakelijk kwaad opzet achter gezocht worden. De meeste klachten gingen over kleding, reizen, vrijetijdsproducten en elektronica, aldus nog het ECC, dat een gratis brochure “Kopen op het internet. Laat je niet vangen!” samenstelde.
“Foute voorstelling e-commercefraude”
Comeos vindt dat Test-Aankoop met deze cijfers de waarheid geweld aandoet: “De 12% ‘gedupeerden’ slaan niet op het totale aantal mensen dat online kocht, maar wel op die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen, dus Belgen die online kochten op Belgische websites zijn niet in de ECC-cijfers opgenomen.”
“Uit de enquête rond e-commerce die wij vorige week voorstelden, bleek 96% van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd-bestuurder van Comeos. “Twee procent had te maken met betaalproblemen, dat gaat dus niet eens over fraude. Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels.”