Bijna 2,9 miljard liter gebotteld
De hernieuwde belangstelling voor flessenwater, gestart in 2010, werd in 2011 bevestigd: de totale markt van flessenwaters is in 2011 met 1,7% gegroeid. In 2011 werd liefst 1,305 miljard liter water verkocht. Zowel thuis als buitenshuis steeg de consumptie, met respectievelijk +1,9% en +1,1%. De categorie van bruisend water was de sterkste stijger (+2,7%), terwijl die van plat water met +1,3% groeide.
Ook de frisdranken lieten in 2011 een mooie groei van 1,6% in volume optekenen en klokten af op 1,577 miljard liter (inclusief vruchtensappen en nectar, maar de koolzuurhoudende dranken vertegenwoordigen 79% van dit volume). De cola’s blijven met 47% van het volume veruit de populairste frisdrank.
Voor het eerst sinds lang is de “light”-categorie achteruitgegaan (-2,8%), ten voordele van de “regular”-frisdranken die er 3% bij deden. De energiedranken, “iced teas” en sportdranken vertoonden de grootste groei.
De eerste resultaten van 2012 laten vooralsnog een gemengd beeld zien: veelbelovend voor de waters (+1,6% tegenover eerste trimester 2011), maar een lichte daling voor de frisdranken (-0,7%).
Bijna één Belg op de tien koopt in het buitenland
Toch is het niet al peis en vree in de sector. Die kampt met stijgende grondstoffenprijzen (de sector verwacht op korte termijn geen daling van de PET-prijzen en begin 2012 bereikte de prijs van sinaasappelsap al een nieuw record op de internationale markt) die ze onmogelijk kan doorrekenen in de consumentenprijs door de sterke concurrentie vanwege de huis- en discountmerken.
Daarnaast zit de sector naar eigen zeggen ook met een fameuze handicap: de Belgische verpakkingsheffing. “Die bedraagt 9,86 euro per hectoliter of 10 eurocent per liter”, zegt Nadia Lapage, secretaris-generaal van de VIWF.
“Sinds de heffing in 2004 werd ingevoerd, hebben we in de water- en frisdrankensector een vermindering van de groei vastgesteld. Tegelijk bleef de aankoop van flessenwater en frisdrank over de grens almaar toenemen. Vandaag slaat 7 tot 10% van de Belgen zijn voorraad water en frisdranken in het buitenland in. De economische impact op de Belgische sector is dus aanzienlijk”, besluit hij zorgelijk.