Het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch heeft in zijn laatste financiële resultaten gesteld dat het in 2017 een zestigtal winkels gaat sluiten in de Verenigde Staten. Ondertussen blijft de omzet van het bedrijf verder dalen.
Omzetdaling
De voorbije vijf jaar heeft Abercrombie & Fitch al honderden winkels gesloten en dit fiscaal jaar komen er dus nog eens zestig bij. Bij een groot deel van de winkels van het modebedrijf loopt dit jaar het huurcontract af en Abercrombie & Fitch wil daar gebruik van maken om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. In 2016 sloot het ook al 54 winkels.
De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 1,036 miljard dollar (net geen miljard euro): een daling van 7% ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 8%, terwijl ook de internationale verkoop met 5% terugviel. Over het volledige boekjaar was er sprake van een daling van 5% naar 3,327 miljard dollar (3,2 miljard euro). Bij Hollister daalde de omzet met 2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de keten Abercrombie & Fitch zelf was de klap met een daling van 9% een stuk groter.
Abercrombie & Fitch moest in 2016 ook meer geld uitgeven aan marketing en promoties. De nettowinst daalde dan ook fors van 35,6 naar 4 miljoen dollar (3,8 miljoen euro).
Hoopvol voor 2017
In het vierde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf Abercrombie & Fitch opnieuw met 5% ten opzichte van een jaar eerder: dat was vooral te wijten aan slechte prestaties bij het gelijknamige merk, waar de vergelijkbare omzet met 13% terugviel. Bij Hollister was er ietwat onverwacht sprake van een groei van 1%. Over het volledige boekjaar daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf met 5%. “Hoewel de resultaten niet voldeden aan de verwachtingen, was 2016 een jaar van vooruitgang op al onze strategische prioriteiten”, zegt CEO Fran Horowitz. De verwachtingen voor 2017 zijn dan ook hoopvol.
Abercrombie & Fitch verwacht in 2017 dat de vergelijkbare omzet opnieuw zal stijgen, al gaat het wel uit van een moeilijke eerste helft van het jaar. Het blijft ondertussen ook inzetten op een nieuw imago van het merk. Zo werd begin vorige maand een nieuw concept gelanceerd van Abercrombie & Fitch bij enkele winkels in de Verenigde Staten. Daarbij verdwenen een aantal typische aspecten van de winkelketen en wordt er meer gefocust op de klantervaring.