We eten minder vlees, we drinken minder bier, we betalen minder aan de kassa. Zeg nu nog eens dat goed nieuws geen nieuws is. Of is dat geen goed nieuws misschien? Je komt het te weten in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food.
Wit en blauw
Yes, we mogen weer drinken, nu die ellendige Tournée Minérale eindelijk achter de rug is. Niet dat ze daar in pakweg Aalst en Binche op gewacht hebben, maar kom. Nauwelijks is de ene actie afgelopen of de volgende uitdaging is al begonnen: 40 dagen zonder vlees, een vriendelijke uitnodiging om eens na te denken over de milieu-impact van chipolata en wienerschnitzel.
In Vlaanderen maken televisiefiguren zich sympathiek door her en der ongeloofwaardig te poseren met savooikolen en pastinaken, maar zo hebben ze het niet begrepen onder de taalgrens, waar de bewustmakingscampagne pas voor de eerste maal plaatsvindt. De vleessector ergert zich wit en blauw aan het gebeuren en uit ongezouten z’n woede omdat de actie zware schade zou toebrengen aan de plaatselijke veetelers. “Een complot van de quinoa-etende elite”, hoorden we iemand briesen. Of was dat de stier die naast hem stond? Argumenten tegen vegetarisme verzamelen ze op de website jesuisagriculteur.be.
Volksdansend vee
Inderdaad, dat dagelijkse stukje vlees is er bij de Waalse consument goed ingebakken, en veetelers hebben het niet makkelijk. Maar is zulke rood aangelopen communicatie wel verstandig? Het vleesverbruik daalt structureel sinds 2005 en het zal ook niet gauw weer gaan stijgen. Nooit, zelfs. Dat is niet de schuld van een sympathiek bedoelde sensibiliseringsactie. Nochtans, op ietwat bezadigder toon klagen ook de Boerenbond en de Federatie van het Belgisch Vlees (FEBEV) ronduit over ‘framing’. Er circuleren nogal wat alternatieve feiten over vlees die een rechtzetting verdienen, vinden ze.
Want weinig mensen weten dat onze runderen geen schadelijk methaangas uitstoten, wel Airwick Roze Vlinderbloesem. Hun ecologische voetafdruk is verwaarloosbaar aangezien ze uitsluitend gras eten, dat anders toch maar op de composthoop zou belanden. Het dierenwelzijn is van dien aard dat het vee vrolijk zingend en volksdansend richting slachthuis trekt. En over de weldoende eigenschappen van een stukje wit-blauwe tournedos raken artsen maar niet uitgepraat: het verlaagt de cholesterol en de bloeddruk, werkt preventief tegen gekanker en helpt ook tegen opvliegendheid en gebrek aan humor – al zijn we van dat laatste niet helemààl zeker.
Zeewier en sigaretten
Zo. Nu dat alles is rechtgezet, nemen we misschien beter een voorbeeld aan Colruyt, dat samen met een consortium van voedingsbedrijven gaat investeren in de ontwikkeling van een Vlaamse zeewierindustrie. Van zeewier kun je niet alleen slaatjes en veggieburgers maken, het kan ook dienen als veevoer. Zo wordt ons rundvlees dan toch een beetje duurzamer. Win-win!
Ook Carrefour denkt aan uw en onze gezondheid: net vandaag wordt de Simply You maaltijdbox eindelijk écht uitgerold, met niets dan verse ingrediënten en evenwichtige recepten. De retailer opent bovendien Carrefour express-vestigingen in ziekenhuizen, zodat patiënten die het schrale ziekenhuisvoedsel beu zijn, niet ver hoeven te lopen voor een worstenbroodje, een chocoladereep of een goeie fles wijn. Zouden ze daar ook sigaretten verkopen?
Fruitsap in elk geval wél, ook van het merk Appelsientje. Dat merk verandert binnenkort van eigenaar, want FrieslandCampina wil de focus helemaal op zuivel leggen. Kandidaat-kopers kunnen zich melden.
Weg bonus
Of het aan Tournée Minérale heeft gelegen, weten we niet, maar in elk geval heeft AB InBev het afgelopen jaar te weinig bier verkocht om de ambitieuze doelstellingen te halen. Gevolg: geen bonussen voor het management, deze keer. Dat was geleden van 2008. Oei, hoe gaat Carlos Brito thuis uitleggen dat het een staycation wordt dit jaar?
Ook de resultaten van Ahold Delhaize riepen gemengde gevoelens op: goeie prestaties in de VS en in Nederland, maar teleurstellende cijfers in België, hoewel volgens de persmededeling de eerste resultaten van synergie toch stilaan zichtbaar gaan worden. Geen nieuws overigens over de verkoop van die dertien winkels die een daadwerkelijke fusie in België nog in de weg staan. Kwatongen opperen dat ze dat bij Albert Heijn met opzet op de lange baan hebben geschoven om eerst nog enkele bijkomende AH-vestigingen te kunnen openen. Zelf zouden we zoiets nooit durven beweren.
Zakkende prijzen
Diepgaand onderzoek van een dappere reporter van Het Laatste Nieuws werpt intussen nieuw licht op de evolutie van het prijsniveau in de supermarkt. Want als het leven duur is geworden, dan ligt dat absoluut niét aan de voedselprijzen, zo blijkt. De jongeman vond een kasticket terug van een winkeltrip bij Carrefour in februari 2013 en besloot dezelfde merkproducten vier jaar later opnieuw te kopen. Resultaat? Een volle euro goedkoper!
Wat kunnen we daaruit leren? Dat de grote merken er overduidelijk niet in slagen om de volgens hen noodzakelijke prijsverhogingen door te voeren, tenzij ze Douwe Egberts heten? Dat retailers echt wel hun best doen om alle voordelen die ze van hun leveranciers weten af te dwingen, sito presto door te rekenen richting shopper? Dat ze bij Nutella, Dr. Oetker en Lay’s maar wat slimmer hadden moeten zijn dan bij Aldi en/of Lidl in de rekken te gaan liggen? Of dat het overduidelijk om doorgestoken kaart gaat, aangezien geen enkel kasticket uit 2013 vandaag nog leesbaar is? Thermisch papier, weet u wel.
Nationaal belang
Een vlootje Becel pro activ werd 30 cent duurder op vier jaar tijd. Toch weten ze het bij Unilever even niet meer, sinds dat bod van 3G Capital: wel of niet afsplitsen, die voedingstak? Beleggers willen meer geld, maar Unilever is zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk een zaak van nationaal belang, dus moet het concern volgens sommigen beter beschermd worden tegen graaiende fondsen. Nederland kan nu eenmaal niet verder zonder Unox en Blue Band en over het Kanaal gaat het over de toekomst van Marmite.
Marmite? Jawel, een onbestemd, kleverig goedje dat Britten op hun toast smeren, met als enige bedoeling de rest van de wereld tot kokhalzen te bewegen. Meteen ook het ultieme bewijs dat we de Britse volksaard wel nooit zullen doorgronden. Vriendelijke groetjes vanuit Europa, guys! En tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.