Lidl is nu ook in België gestart met een nieuwe campagne die is gestoeld op vergelijkende reclame. Daarbij wil de discounter het prijsverschil tussen huismerken en A-merken naast elkaar zetten en duidelijk maken dat klanten bij Lidl de keuze hebben.
‘Jij hebt de keuze’
De campagne ‘Jij hebt de keuze’ is een kopie van de campagne ‘Du hast die Wahl’, die al langer loopt in Duitsland. Daarbij zegt de keten in eerste instantie dat haar huismerken goede kwaliteit leveren, maar tegen een scherpere prijs. Lidl wil daarnaast echter ook aantonen dat klanten die A-merken verkiezen, ook bij hen terecht kunnen.
Niet enkel in reclamefilmpjes wordt de vergelijking gemaakt, maar ook in de folder van Lidl worden de producten rechtstreeks tegenover elkaar geplaatst. Zowel bij de folder van deze week als bij die van volgende week, is de nieuwe campagne nadrukkelijk aanwezig op de eerste pagina. Ook in de folder worden op de eerste pagina’s enkele producten tegenover elkaar geplaatst.
A-merken klein onderdeel assortiment
Met de campagne bouwt Lidl verder op zijn nieuwe winkelconcepten, die meer inzetten op winkelcomfort en minder de uitstraling hebben van wat de consument als een typische discounter zou categoriseren. Toch wil dat alles niet zeggen dat Lidl plots voornamelijk A-merken gaat verkopen: momenteel bestaat het assortiment voor 10% uit A-merken en dat zal in de toekomst niet sterk stijgen.
“Wij beschouwen merken vooral als een service naar onze klanten, we blijven in de eerste plaats een huismerkenretailer. We doen wel wat meer bijkomende tijdelijke acties met A-merken: een speciale pot van Nutella bijvoorbeeld, of een wasmiddel dat we normaal niet in het assortiment hebben. Zo blijven we onze klanten verrassen”, zei algemeen directeur Boudewijn van den Brand daar eerder al over.