De winkelleegstand is volgens cijfers van Locatus licht gestegen naar 9,6%: er staan momenteel iets meer dan 20.000 panden leeg op een totaal van 209.329 winkelpanden in België. Die stijging kwam er ondanks 1.549 panden die uit de omloop verdwenen.
100.000 m² extra winkelruimte
Een jaar geleden stond 9,4% van alle winkelpanden leeg, goed voor net geen 20.000 winkelpanden. In Vlaanderen staat momenteel 9% van de winkels leeg. In Brussel is dat 10% en in Wallonië loopt dat cijfer op tot 11%. De vijf branches die het meeste bijgedragen hebben aan de leegstand in 2016, zijn cafés, damesmodewinkels, restaurants, kappers en minisupermarkten.
Ondanks die gesloten winkelpanden is de winkeloppervlakte in 2016 wel met meer dan 100.000 m² toegenomen. Ook in 2015 was er al voor 150.000 m² nieuwe winkelruimte geopend: de afgelopen tien jaar is er in België zelfs maar liefst 3 miljoen vierkante meter aan extra winkeloppervlakte bij gekomen.
Structurele leegstand
Vooral de structurele winkelleegstand blijft een probleem: het aantal panden dat al meer dan drie jaar leegstaat, groeit in alle gewesten het snelste. Momenteel staan er ongeveer dubbel zoveel panden structureel leeg dan in 2012 het geval was.
In de grotere kernen is de winkelleegstand met 15% het grootste. Bij solitaire winkelpanden, baanwinkels en meubelboulevards is dat met 6% een stuk minder. Ook overdekte winkelcentra doen het beter, met een gemiddelde leegstand van 5,6%.
Te veel nieuwbouw
Volgens Locatus is de oorzaak achter de leegstand in België heel eenvoudig: er wordt meer gebouwd dan de markt aan kan. Om die nieuwbouw te compenseren, zouden er dus meer panden moeten sluiten, om zo de krimpende retailmarkt bij te houden. Dat is echter niet het geval en dus neemt de leegstand in aantal winkelpanden en in vierkante meters al voor het tiende jaar op rij toe.
De stijgende leegstand noopt ook heel wat steden en gemeenten er toe om initiatieven op poten te zetten om die leegstand aan te pakken. Zo trok de provincie Oost-Vlaanderen onlangs nog bijna 130.000 euro aan subsidies uit voor retailprojecten, waarvan een flink aantal betrekking hadden op het bestrijden van winkelleegstand.