Colruyt verslaat Delhaize
Met zijn immense aantal promoties steekt Colruyt met kop en schouders boven de andere supermarktketens uit. Delhaize (8.073), Cora (7.800), Carrefour (3.471) en Spar (1.335) volgen op respectabele afstand, volgens het onderzoek van PCNData. Naast Colruyt is de enige andere stijger in de top-5 Cora, al bleef de groei daar beperkt tot +6%.
Bij de andere grote kortingaanbieders daalde het aantal aanbiedingen met 19 (Delhaize) tot 25% (Spar). Het totale aantal promoties van de Belgische supermarkten nam overigens lichtjes toe (+0,3%). Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd.
Nieuwkomer Albert Heijn
“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData, verwijzend naar de studie van de FOD Economie, die aantoonde dat identieke producten in België ruim 10% meer kosten dan in Nederland en Duitsland en 7% meer dan in Frankrijk. “Vooral voor supermarkten in de grensstreken is dit een probleem”, aldus nog Ruben Boas.
“Ook nieuwkomer Albert Heijn was een belangrijke aanjager van de groei van het totaal aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus. Het actieaandeel van de Nederlandse retailer is, gemeten in absolute aantallen, in België echter nog gering: 1,8%”, aldus nog PCNData.